Language policy for official languages in East Timor: the Portuguese and Tetum-Praça

Authors

  • Davi Borges de Albuquerque Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Kerry Taylor-Leech Griffith University (Brisbane, Austrália)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v17i32.33037

Keywords:

language policy, language planning, official languages, East Timor, Portuguese language

Abstract

This paper intends to analyze language policy and language planning for Portuguese and Tétum-Praça in Timor-Leste in view of the fact that both languages are guaranteed as official languages in the 2002 National Constitution. Hence, in (2), corpus and status planning for Tétum-Praça will be discussed, followed by the examination of the higher status that Portuguese language presents in the country, in (3). Finally, in (4), analytical grids will be elaborated to evaluate the effects of language planning in various periods in East Timorese history.

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Author Biographies

Davi Borges de Albuquerque, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL) da Universidade de Brasília (UnB). Foi professor cooperante na Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (UNTL), em 2008-2009, e vem desenvolvendo sua tese, assim como diversos estudos sobre a língua portuguesa em Timor-Leste, juntamente com temas de contato de línguas, ecolinguística e política linguística no mesmo país. Atualmente, é professor substituto da Universidade Federal de Sergipe (UFS). E- -mail: albuquerque00@hotmail.com

Kerry Taylor-Leech, Griffith University (Brisbane, Austrália)

Doutora em Linguística pela Griffith University, Brisbane, Austrália, com uma tese sobre a ecologia do planejamento linguístico em Timor-Leste, e professora leitora, em Linguística Aplicada (Applied Linnguistics) e TESOL (Teachers of English to Speakers of Other Languages), na School of Education and Professional Studies localizada na mesma universidade, onde também orienta alunos de mestrado e doutorado. Possui experiência como professora em educação secundária, educação de adultos migrantes e educação superior no Reino Unido, Europa, África, Ásia e Austrália. Tem vários artigos e capítulos de livros publicados sobre seus temas de interesse, como: aquisição de língua e de letramento, política e planejamento linguístico, educação bi/multilíngue e identidade linguística.

Published

2012-06-30

How to Cite

Albuquerque, D. B. de, & Taylor-Leech, K. (2012). Language policy for official languages in East Timor: the Portuguese and Tetum-Praça. Gragoatá, 17(32). https://doi.org/10.22409/gragoata.v17i32.33037

Issue

Section

Language Articles