Implications of a discursive perspective to the construction of a methodology to analyze the language practices

Authors

  • Isabel Cristina Rodrigues UERJ/CAp
  • Décio Rocha UERJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v15i29.33082

Keywords:

Discourse Analysis, polemical negation, language practices, theoretico-methodological implications, deaf people education

Abstract

This paper presents the construction of a methodological approach in order to investigate in which extent debates on bilingual education for deaf people throughout the nineties in Brazil reproduce classical controversies in studies on deafness. The theoretical approach was Discourse Analysis on an enunciative basis, with a special emphasis on the contributions of Maingueneau. The paper highlights the fact that such a methodology keeps a productive dialogue with the theoretical framework, as well as with the kind of language practices put under analysis. It is pointed out as main results of our research: the existence of a relation between the corpus delimitation and the researcher’s knowledge about the universe investigated; the choice of linguistic features supporting corpus delimitation; specification of the theoretical framework adopted in the analysis of negative utterances which are seen as polemical ones (DUCROT); problematization of the theoretical framework adopted.

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Author Biographies

Isabel Cristina Rodrigues, UERJ/CAp

Professora assistente de Língua Portuguesa do Instituto de Aplicação da UERJ, mestre em Linguística pela UERJ e doutoranda em Estudos de Linguagem pela UFF. Organizou, com Del Carmen Daher e Maria Cristina Giorgi, o livro Trajetórias em enunciação e discurso: práticas de formação docente (Claraluz, 2009). Publicou, entre outros, o artigo “Discurso jurídico, argumentação e construção de um direito” (Cadernos do CNLF, 2008). É membro do grupo de pesquisa PraLinS (CNPq).

Décio Rocha, UERJ

Professor adjunto do Instituto de Letras e do Instituto de Aplicação da UERJ, onde ministra as disciplinas Linguística e Língua Francesa, respectivamente. Membro do GT Linguagem, Enunciação e Trabalho (ANPOLL) e também dos grupos de pesquisa Atelier e PraLinS (CNPq), atua como docente da área de Linguística do Mestrado em Letras da UERJ. Doutor em Linguística Aplicada pela PUC-SP, é pesquisador nas áreas de linguagem/trabalho e discursos midiáticos. É bolsista do CNPq e da FAPERJ.

Published

2010-12-30

How to Cite

Rodrigues, I. C., & Rocha, D. (2010). Implications of a discursive perspective to the construction of a methodology to analyze the language practices. Gragoatá, 15(29). https://doi.org/10.22409/gragoata.v15i29.33082