The point of view of Sociodiscursive Interactionism on Saussure

Authors

  • Evandro Gonçalves Leite Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Regina Celi Mendes Pereira Universidade Federal da Paraíba – Campus I, João Pessoa
  • Maria do Socorro Maia Fernandes Barbosa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Campus Avançado Profa. Maria Elisa de Albuquerque Maia

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v22i44.33552

Keywords:

Sociodiscursive Interactionism. Saussure. Human development.

Abstract

A hundred years after the publication of the Course in General Linguistics, the linguistics studies have focused attention on the importance and relative relevance of Ferdinand de Saussure's thinking for the consolidation of linguistics as a science and for disciplines in this scientific field. This paper, in this direction, aims at presenting some contributions of Saussure's thought to Sociodiscursive Interactionism, especially in the explanation of human development. It consists of a bibliographical revision of Sociodiscursive Interactionism representative texts that deal with the re-signification and integration of Saussurian theses to this theoretical framework. The texts point out that there is a process of (re)discovering of Saussure's fundamental texts (manuscripts and notes), which, together with those already widely known as the Course in General Linguistics, have provoked reassessments and extensions of some of his theses related to the linguistics of speech, to the language as a social system and, above all, to the linguistic sign, its characteristics and its role in human development in the phylogenetic and ontogenetic planes.

 

---

DOI: http://dx.doi.org/10.22409/gragoata.2017n44a1005

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Gonçalves Leite, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professor de Língua Portuguesa e Literatura do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Pau dos Ferros. Mestre em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Doutorando em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Regina Celi Mendes Pereira, Universidade Federal da Paraíba – Campus I, João Pessoa

Doutora em Letras pela UFPE (2005) e Mestre pela UFPB (1997), onde atua na graduação e na pós-Graduação em Linguística (PROLING/UFPB). É bolsista de produtividade em pesquisa 2 do CNPq, uma das líderes do GELIT/CNPq/PROLING-UFPB, membro do grupo ALTER (USP) e editora da Revista Prolíngua.

Maria do Socorro Maia Fernandes Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Campus Avançado Profa. Maria Elisa de Albuquerque Maia

Mestre e Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora do Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Pau dos Ferros da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, onde atua no curso de Letras, no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Programa de Mestrado Profissional em Letras. Pesquisadora do Grupo de Estudos do Discurso (GRED/UERN).

Published

2017-12-22

How to Cite

Leite, E. G., Pereira, R. C. M., & Barbosa, M. do S. M. F. (2017). The point of view of Sociodiscursive Interactionism on Saussure. Gragoatá, 22(44), 1123-1148. https://doi.org/10.22409/gragoata.v22i44.33552