Glottopolitical challenges in the training of teachers of additional languages of the Institute and School of Application (CAP-UERJ AND EAFEUSP)

Authors

  • Shirlei Almeida Baptistone Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Catarina Lobo Gonçalves Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Sahsha Kiyoko Watanabe Dellatorre Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64506.pt

Keywords:

Language Politics, Glotopolitics, Schools, Language education, Additional language

Abstract

In this article, the authors propose a critical reflection on the role of Higher Education Institutes (HEIs) in initial training, to understand their political, linguistic, and pedagogical role inside and outside the classroom. To this end, the panoramas of additional language teaching at each institution and the impact of laws based on a hegemonic perspective are presented. Based on this discussion and drawing on Applied Linguistics and Didactics of Languages and Cultures, practices aimed at Linguistic Education and teacher training as glotopolitical agents are addressed, in order to promote the deconstruction of the imaginary of an ideal language, bringing them closer to the Brazilian educational reality.

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Author Biographies

Catarina Lobo Gonçalves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Professora Assistente de Língua Francesa no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da
Silveira da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (CAp UERJ), Departamento de Línguas e
Literaturas (DLL), Professora de Didática e Prática de Português/Francês da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Bolsista CAPES de Doutorado em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio
de Janeiro (UFRJ) e Mestra pelo mesmo Programa e Universidade. 
http://lattes.cnpq.br/0928299223772741

Sahsha Kiyoko Watanabe Dellatorre, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Doutora (2018) e Mestre (2012) pelo programa de Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Possui graduação e licenciatura em Letras com habilitação em Português e Francês também pela Universidade de São Paulo (2008). Tendo atuado nas áreas de história da leitura, história cultural, leitura em língua estrangeira, ensino-aprendizagem do francês língua estrangeira em diferentes contextos e suportes, história do ensino do francês no Brasil e manuais escolares de francês no Brasil, passou a investigar, no doutorado, questões referentes à autoria, experiência, experiência estética, relações dialógicas, formação de professores(as) e ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras com enfoque nas noções de educação linguística e pós-método. Tem experiência na área da Educação, com ênfase no ensino de línguas estrangeiras e língua portuguesa. Atualmente, é professora de Francês da Escola de Aplicação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (EAFE-USP), onde atua também como professora do Programa Gênero e Sexualidade, formadora de professores(as) e se dedica a pesquisas e estudos sobre o currículo e a educação linguística, e é coordenadora do Curso de Educação Profissional do Colégio Santa Cruz.

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Published

2025-03-21

How to Cite

Baptistone, S. A., Lobo Gonçalves, C. ., & Kiyoko Watanabe Dellatorre, S. . (2025). Glottopolitical challenges in the training of teachers of additional languages of the Institute and School of Application (CAP-UERJ AND EAFEUSP). Gragoatá, 30(66), e64506. https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64506.pt

Issue

Section

(v.30, n.66) - Linguistic Policies and Language Teaching