Glottopolitical challenges in the training of teachers of additional languages of the Institute and School of Application (CAP-UERJ AND EAFEUSP)
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64506.ptKeywords:
Language Politics, Glotopolitics, Schools, Language education, Additional languageAbstract
In this article, the authors propose a critical reflection on the role of Higher Education Institutes (HEIs) in initial training, to understand their political, linguistic, and pedagogical role inside and outside the classroom. To this end, the panoramas of additional language teaching at each institution and the impact of laws based on a hegemonic perspective are presented. Based on this discussion and drawing on Applied Linguistics and Didactics of Languages and Cultures, practices aimed at Linguistic Education and teacher training as glotopolitical agents are addressed, in order to promote the deconstruction of the imaginary of an ideal language, bringing them closer to the Brazilian educational reality.
Downloads
References
ALMEIDA, Mônica Andréa Oliveira. Ação afirmativa de corte racial na educação básica em uma escola de excelência: a experiência do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira –CAp/UERJ. 2016, Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. 275p.
BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon. Tarefas da Educação Linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 1, 2005
BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon. O que é uma língua? Imaginário, ciência e Hipóstase. In: LAGARES, Xoán Carlos; BAGNO, Marcos. Políticas da norma e conflitos linguísticos. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p.355-387.
BAPTISTONE, Shirlei Almeida. O processo de construção de uma língua “legítima”: o caso do FLE no Brasil. 2021. 156 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2021.
BLANCHET, Philippe; CLERC, Stéphanie; RISPAIL, Marielle. Réduire l’insécurité linguistique des élèves par une transposition didactique de la pluralité sociolinguistique. Éla. Études de linguistique appliquée, v. 175, n. 3, p. 283-302, 2014.
CHARLOT, Bernard. A mobilização no exercício da profissão docente. Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 13, 2012.
CHARAUDEAU, Patrick. Uma Teoria dos Sujeitos da Linguagem. In: MARI, Hugo; MACHADO, Ida; MELLO, Renato (org.). Análise do Discurso: fundamentos e práticas. Tradução de Ida Machado, Renato Mello e Williane Rolim. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso – FALE/UFMG, 2001. p. 23-37.
DAY, Kelly Cristina Nascimento. Políticas Linguísticas Educativas em Conflito no Amapá: Impactos e Contradições da LDB 9394/96 e da Lei 11.161/05. 2016. Tese (Doutorado em Estudos de Linguagem) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
DELLATORRE, Sahsha Kiyoko Watanabe. Inventaire futile: experiência, autoria e linguagens entrelaçadas no ensino-aprendizagem de francês língua estrangeira na escola. 2018. 150 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1994.
GUESPIN, Louis; MARCELLESI, Jean-Baptiste. Pour la glottopolitique, 1986.
KUMARAVADIVELU, Bala. Individual identity, cultural globalization and teaching English as an international language: The case for an epistemic break. In: L. Alsagoff, W. Renandya, G. Hu, & S. L. Mckay (ed.), Teaching English as an international language: Principles and practices. New York: Routledge, 2012. p. 9-27
KUMARAVADIVELU, Bala. Macrostrategies for language teaching. New Haven: Yale University Press, 2003.
LAGARES, Xoán C. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
LARROSA, Jorge. “Tecnologias do eu e educação”. In: Silva, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.
LEFFA, Vilson; IRALA, Valesca. O ensino de outra(s) língua(s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: LEFFA, Vilson; IRALA, Vanessa (org.). Uma Espiadinha na Sala de Aula. Ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: EDUCAT, 2014. p. 21-48.
LEFFA, Vilson; IRALA, Valesca. O professor de línguas estrangeiras: do corpo mole ao corpo dócil. Linguística Aplicada e contemporaneidade. Campinas: ALAB/Pontes, 2005.
MARCELLO, Fabiana de A.; FISCHER, Rosa Maria B. Cuidar de si, dizer a verdade: arte, pensamento e ética do sujeito. In: Pro-Posições, Campinas, SP. v. 25, n. 2, p. 157-175, maio/ago. 2014.
MEIRIEU, Philippe. O cotidiano da escola e da sala de aula: o fazer e o compreender. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 94. n. 32, 2017.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de Lingüística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
MONTEAGUDO, Henrique. A invenção do monolinguismo e da língua nacional. Gragoatá, v. 17, n. 32, p. 43-53. 2012
ORTALE, Fernanda, FERRI, Solange Aparecida Cavalcante, SILVA, Marcos Airam Ribeiro. A pedagogia pós-método: o ensino de línguas como compromisso político para além da sala de aula. Revista de Italianística, n. 42, p. 176-189, 2021. Disponível em: https://biblio.fflch.usp.br/Ortale_FL_3131586_APedagogiaPosMetodo.pdf. Acesso em: 10 mar. 2025.
PEREIRA, Telma; COSTA, Débora. Representação linguística: perspectivas práticas e teóricas. Gragoatá, v. 17, n. 32, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
PUREN, Christian. Les trois perspectives constitutives de la didactique des langues-cultures étrangères (DLC). In: SEMINAIRE DE FORMATION EN LIGNE «LA DIDACTIQUE DES LANGUES-CULTURES COMME DOMAINE DE RECHERCHE», 1, 2022, Paris. Anais [...]. Paris: APLV, 2022. p. 26-41. Disponível em: https://www.christianpuren.com/cours-la-dlc-comme-domaine-de-recherche/dossier-n-1-les-3-perspectives-constitutives-de-la-dlc/. Acesso em: 10 mar. 2025
SILVA, Maria Aparecida. Ações afirmativas para o povo negro no Brasil. In: SEYFERTH, Giralda; BENTO, Maria Aparecida Silva. Racismo no Brasil. São Paulo: Peirópolis, ABONG, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.