Individual microentrepreneur and the concept of corporate citizenship

Authors

  • Julia Salgado Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46319

Keywords:

MEI, Corporate citizenship, Media discourse, Subjectivity, Merit

Abstract

In this article, I carry out an analysis of media and institutional discourses about the individual microentrepreneur (MEI) with the objective of thinking about the concept of corporate citizenship, constantly used in the promotion of this figure. Using a theoretical framework derived mainly from sociology and cultural studies, I reflect on the transformations of the concept of citizenship in a neoliberal scenario. Moving away from a traditional conception, according to which citizenship is thought in collective and inclusive terms, I suggest that the notion of corporate citizenship is based on individualistic values, using the notion of merit to justify its restricted access.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Salgado, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Jornalista pela Escola de Comunicação da UFRJ. Mestre,  Doutora e Pós-Doutora pelo PPGCOM/UFRJ.

References

ALVES, L. E. Governança e cidadania empresarial. RAE, 41(4), 78-86, 2001.

BARBOSA, L. Igualdade e meritocracia. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV, 2003.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: Conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ, 2006.

CASTELLANO, M. Vencedores e Fracassados: O imperativo do sucesso na cultura da autoajuda. Curitiba, PR: Editora Appris, 2018.

DOMINGOS, G. A. Batalhadores do Brasil. Folha de S. Paulo, p. A3. Recuperado em https://acervo.folha.com.br/. Publicado em 17 de junho de 2015.

DOWBOR, L. A era do capital improdutivo: Por que oito famílias têm mais riqueza do que metade da população do mundo?. São Paulo, SP: Autonomia Literária, 2017.

EHRENBERG, A. O culto da performance: Da aventura empreendedora à depressão nervosa. São Paulo, SP: Editora Idéias & Letras, 2010.

FOUCAULT, M. O nascimento da biopolítica. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2008a.

________. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, RJ: Edições Graal, 2008b.

________. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2019.

FREIRE FILHO, J., COELHO, M. (orgs). A promoção do capital humano: Mídia, subjetividade e o novo espírito do capitalismo. Porto Alegre, RS: Sulina, 2011.

FREIRE FILHO, J. (org.). Ser feliz hoje: Reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV, 2010.

GAUTIÉ, J. Da invenção do desemprego à sua desconstrução. Revista MANA – Estudos de Antropologia Social. 4(2), 67-83, 1998.

GOMES, H. S. Empreendedor individual supera micro e pequenas em dois anos. Folha de S. Paulo, p. B6. Recuperado em https://acervo.folha.com.br/. Publicado em 03 de agosto de 2012.

GUTIERREZ, F. Primeiras receitas. Folha de S. Paulo, pp. EM18 - EM22. Recuperado em https://acervo.folha.com.br/. Publicado em 19 de agosto de 2012.

HACKING, I. Making Up People. In: T.L. Heller et al. (org). Reconstructing Individualism. Stanford, CA: Stanford University Press, 1985.

HOLSTON, J., APPADURAI, A. Cities and Citizenship. Public Culture, 8, 187-204, 1996.

JORGE, M. F. Desempenho tarja preta: Medicalização da vida e espírito empresarial na sociedade contemporânea. Niterói, RJ: Eduff, 2020.

MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores, 1967.

PERRIN, F. Carreira solo. Folha de S. Paulo, pp. F54-F55. Recuperado em https://acervo.folha.com.br/. Publicado em 13 de dezembro de 2015.

PIKETTY, T. O capital no século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Intrínseca, 2014.

PIMENTEL, J. Novo tempo com o Empreendedor Individual. Folha de S. Paulo, p. A3. Recuperado em https://acervo.folha.com.br/. Publicado em 08 de setembro de 2009.

PORTILHO, F. Sustentabilidade ambiental, consumo e cidadania. São Paulo, SP: Cortez, 2010.

SEBRAE. 5 anos: Microempreendedor Individual – MEI: um fenômeno de inclusão produtiva. Brasília, DF: Sebrae, 2015.

SEBRAE. Caderno do Empreendedor - Informe publicitário. Folha de S. Paulo, pp. 1-6. Recuperado em https://acervo.folha.com.br/. Publicado em 23 de dezembro de 2009.

SOUZA, J. Ralé brasileira: Quem é e como vive. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2009.

________. Os batalhadores brasileiros: Nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2012.

Published

2021-01-19

How to Cite

Salgado, J. (2021). Individual microentrepreneur and the concept of corporate citizenship. Media and Everyday Life, 15(1), 192-212. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46319