Feminine body, Aging and Cultural Industry: an analysis of an propaganda from the point of view of Critical Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v16i1.51624

Keywords:

Cultural industry, Feminine body, Aging, Advertising

Abstract

It is common for women to feel discomfort with the appearance of their bodies when they notice skin aging. There is this that struggles for beauty since youth and that they were never able to conceive of aging as a natural process and also how, over the years, they developed a denial of old age due to the loss of socially valued physical attributes. A difficulty in self-acceptance is heightened by the Cultural Industry which, by promising a full and happy life, leads people to generalization and alienated consumption. This qualitative and documentary article analyzes, from the Critical Theory, an advertisement for Cicatricure Gold Lift, a facial rejuvenation product, published in 2020, in Brazil. Through aesthetic resources and the fetishization of science, an advertisement intends not only to convince the viewer to consume the product, but also spreads the idea that the natural aging of the skin is a sad and painful process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Soares Vilasanti, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Educação - PROFEDUC/UEMS. Especialista em Docência no Ensino Superior pela UniCesumar. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa Teoria Crítica, Educação e Sociedade - TCEducS

Marsiel Pacífico, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação pela UFSCar, é Professor Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação - PROFEDUC/UEMS. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) Unidade Universitária de Paranaíba. Líder dos Grupos de Estudo e Pesquisa: TCEducS - Teoria Crítica, Educação e Sociedade & NeuroPraPe - Neuroeducação e as Práticas Pedagógicas.  

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ALBINO, B. S.; VAZ, A. F. O corpo e as técnicas sobre ele, no sentido do embelezamento: sobre os esquemas da Indústria Cultural na revista Boa Forma. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 199-223, 2008.

BARBOSA, M. R.; MATOS, P. M.; COSTA, M. E. Um olhar sobre o corpo: o corpo ontem e hoje. Psicologia & Sociedade, Portugal, v. 23, n. 1, p. 24-34, 2011.

CICATRICURE ARGENTINA. Cicatricure® Gold Lift. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2cBXBDLWT9I. Acesso em 28 de novembro de 2021.

CICATRICURE BRASIL. Cicatricure® Gold Lift. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=e_5fZgPJ4qA. Acesso em: 15 de maio de 2021.

CICATRICURE EQUADOR. Cicatricure® Gold Lift. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=r9gU__qxHfA. Acesso em: 28 de novembro de 2021.

COSTA, B. C. G da. Indústria Cultural, mediação tecnológica e o potencial crítico da arte. In: RAMOS-DEOLIVEIRA, N.; ZUIN, A. A. S.; PUCCI, B. (Org.). Teoria Crítica, Estética e Educação. Campinas: Autores Associados; Piracicaba: UNIMEP, 2001. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/ca27cd858e7b9d0b4b360d3428967485.PDF. Acesso em: 28 de novembro de 2021.

______. Teoria Crítica e Estudos em Comunicação: atualidade do Pensamento Frankfurtiano. In: IV Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom, 2004, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUC-RS, 2004. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/32347220562670182727891350320639950348.pdf. Acesso em: 28 de novembro de 2021.

DEBERT, G. G. A Reinvenção da Velhice: socialização e processos de reprivatização do envelhecimento. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo – Fapesp, 2004.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FARINA, M.; PEREZ, C.; BASTOS, D. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Editora Blucher, 2011.

GENOMMA LAB. Cicatricure: cuidados com a pele. 2021. Disponível em: https://marcas.genommalab.com/cicatricure. Acesso em: 09 de junho de 2021.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p, 20-29, 1995.

GOLDENBERG, M. Corpo, envelhecimento e felicidade na cultura brasileira. Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 77-85, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.12957/contemporanea.2011.2143. Acesso em: 28 de novembro de 2021.

______. A invenção de uma bela velhice: em busca de uma vida com

mais liberdade e felicidade. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol., Rio de Janeiro, 2018; v. 21, n. 5, p. 529-530, set./out. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-22562018021.180177. Acesso em: 28 de novembro de 2021.

GRANDES NOMES DA PROPAGANDA. Com Leticia Spiller, Genomma Lab lança Cicatricure Gold Lift. 2020. Disponível em: https://grandesnomesdapropaganda.com.br/anunciantes/com-leticia-spiller-genomma-lab-lanca-cicatricure-gold-lift/. Acesso em: 15 de maio de 2021.

MARIE CLAIRE. Letícia Spiller divide 3 cuidados da sua rotina de beleza em casa: hidratar o corpo, investir em produtos de tratamento para a pele e sempre passar protetor solar estão entre os cuidados diários da atriz. 2020. Disponível em: https://revistamarieclaire.globo.com/Beauty-Tudo/noticia/2020/07/leticia-spiller-divide-3-cuidados-da-sua-rotina-de-beleza-em-casa.html#:~:text=Let%C3%ADcia%20Spiller%20revelou%20como%20%C3%A9,rotina%20ap%C3%B3s%20os%2030%20anos. Acesso em: 06 de junho de 2021.

NASCIMENTO, V. Genomma Lab aposta na categoria de lágrimas artificiais. 2020. Disponível em: https://guiadafarmacia.com.br/genomma-lab-aposta-na-categoria-de-lagrimas-artificiais/. Acesso em: 06 de junho de 2021.

NOBRE, M. A. Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

PACÍFICO, M. O espetáculo de si como tônica da vida no contexto da sociedade excitada. 2017. 205 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.

PACÍFICO, M.; GOMES, L. R. O espetáculo de si: uma proposição sobre a atualidade da sociedade do espetáculo. Comunicações, Piracicaba, v. 26, n. 1, p. 165-179, 2019.

RÜDIGER, F. A Escola de Frankfurt e a trajetória da crítica à Indústria Cultural. Estudos de Sociologia, São Paulo, v. 3, n. 4, p. 17-29, 1998.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SIBILIA, P. O show do Eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

SOUZA, T. M. C.; LOBO, B. T. F.; SILVA, F. S. O olhar sobre o corpo feminino: uma análise da revista Corpo a Corpo. Nucleus, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 265-274, 2014.

VILIONE, G. C. C. Análise crítica sobre o envelhecimento na perspectiva de totalidade: o cotidiano pós-moderno. Serviço Social & Realidade, Franca, v. 25, n. 2, 2016.

YOKOMIZO, P.; LOPES, A. Aspectos socioculturais da construção da aparência no envelhecimento feminino: uma revisão narrativa. Revista Kairós-Gerontologia, v. 22, n. 26, p. 285-317, 2019.

Published

2022-01-19 — Updated on 2022-01-27

Versions

How to Cite

Soares Vilasanti, V., & Marsiel Pacífico. (2022). Feminine body, Aging and Cultural Industry: an analysis of an propaganda from the point of view of Critical Theory. Media and Everyday Life, 16(1), 179-200. https://doi.org/10.22409/rmc.v16i1.51624 (Original work published January 19, 2022)