The meanings of the color black put into circulation by advertising in the Folha de S.Paulo newspaper (2020)

Authors

  • Graziella Andreia Malagó Universidade de Sorocaba
  • Maria Ogécia Drigo Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v18i2.59298

Keywords:

advertising, black color, semiotic analysis

Abstract

This article presents results of research into the process of constructing meanings for the color black. In order to explain the meanings of the color black triggered by advertising in the Folha de S.Paulo newspaper, reflections on the process of social construction of the color black are presented; aspects of the collection and selection of data from the Folha de S.Paulo newspaper, of 2020, are described; then advertising pieces from this sample are analyzed through the application of peircean semiotic strategies. The article is relevant because it provides support for producers, in general, involved with visual language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziella Andreia Malagó, Universidade de Sorocaba

PhD in Communication and Culture from the University of Sorocaba (Uniso) in Sorocaba - São Paulo.Professor at the University of Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP.

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba

PhD in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Postdoctoral internship at the University of Kassel, Germany. Post-doctorate from the USP School of Communications and Arts. Professor of the Postgraduate Program in Communication and Culture and the Postgraduate Program in Education at the University of Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP.

References

AULETE. O dicionário da língua portuguesa na internet. (2023). Disponível em: https://aulete.com.br/. Acesso em: 10 fev.2023.

BACCEGA, Maria Aparecida. O estereótipo e as diversidades. Comunicação & Educação. São Paulo. v. 5, n. 13, p. 7-14, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i13p7-14. Acesso em: 17 jan. 2020.

BARROS, Lilian Ried Miller. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe. São Paulo: SENAC, 2011.

BATISTA, Leandro Leonardo.; COSTA, Marco. Aurélio. Ribeiro. O racismo subentendido: a comunicação “politicamente correta” e seus efeitos em estereótipos e preconceitos. In: BATISTA, Leandro L.; LEITE, Francisco G. (org.). O negro nos espaços publicitários brasileiros: perspectivas contemporâneas em diálogo. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes/USP: Coordenadoria dos Assuntos da População Negra, 2011, p.119-130.

BRASIL. Lei nº 12.288 de 20 de julho de 2010. Institui o estatuto da igualdade racial; altera as leis nºs 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. vigência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm. Acesso em: 06 jan. 2021.

CHEVALIER, Jean.; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2019.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana Coutinho P. de. Aulas de semiótica peirceana. Curitiba: Appris, 2021.

FOLHA DE S.PAULO. Publicidade – Escola de inglês. São Paulo, ano 99. n. 33191, 16 fev. 2020a, Caderno Estúdio Folha, p. 3. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=49064&anchor=6406951&origem=busca&originURL=&pd=b20a8f97015b9ef9bbff3eac5266a228. Acesso em: 16 fev. 2020.

FOLHA DE S.PAULO. Publicidade - TIGGO. São Paulo, ano 99. n. 33159, 15 jan. 2020b, Caderno Primeiro Caderno, p. A6-A7. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=49026&anchor=6138692&origem=busca&originURL=&pd=4a61d5fdd1226f9db93a047b7069d803. Acesso em: 15 jan. 2020.

FOLHA DE S.PAULO. Publicidade - Kiss FM. São Paulo, ano 100. n. 33339. 13 jul. 2020c, Caderno Primeiro Caderno, p. A7. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=49218&anchor=6415725&origem=busca&originURL=&pd=8dabd037414135d758b10d19180d98fe. Acesso em: 13 jul. 2020.

FOLHA DE S.PAULO. São Paulo, ano 100. n. 33248, 13 abr. 2020d, Caderno Cotidiano 2- Edição Nacional, p. B13. Professor, estimule seus alunos com o conteúdo que ainda não está nos livros. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=49126&anchor=6410658&origem=busca&originURL=&pd=2c66418d45e527f07b161c417daf5016. Acesso em: 13 abr. 2020.

FOLHA DE S.PAULO. Publicidade- FolhaMercado. São Paulo, ano 100. n. 33385. 28 ago. 2020e, Caderno Primeiro Caderno, p. A7. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=49264&anchor=6418165&origem=busca&originURL=&pd=845c1baa70610b730bbf57506115d245. Acesso em: 28 ago. 2020.

FRASER, Tom; BANKS, Adam. O essencial da cor no design. São Paulo: SENAC, 2013.

GIUSTA, Angela da Silva. Concepções de Aprendizagem e Práticas Pedagógicas. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.29, n. 1, p. 17-36, mar. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/y9JvZV8HZRFN3XtvJ8vf9Rk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jan. 2022.

HELLER, Eva. Psicologia das Cores. Como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2012.

LIPOVETSKY, Gilles e SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MARTINS, Carlos Augusto de Miranda e. Racismo Anunciado: o negro na publicidade no Brasil (1985-2005). 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MBEMBE, Achille. A crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2018.

PASTOUREAU, Michel. Preto: história de uma cor. São Paulo: Senac, 2011.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2010.

PEIRCE, Charles S. The simplest Mathematics. HARTSHORNE, Charles; WEISS, Paul [Eds.]. Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Cambridge: Harvard University Press, v.4, 1933.

SANTAELLA, Lucia. A teoria geral dos signos: semiose e autogeração. São Paulo: Ática, 1995.

SANTAELLA, Lúcia. O que é Semiótica? São Paulo: Brasiliense, 2007.

SANTAELLA, Lucia: NÖTH, Winfried M. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

Published

2024-05-29

How to Cite

Andreia Malagó, G., & Drigo, M. O. (2024). The meanings of the color black put into circulation by advertising in the Folha de S.Paulo newspaper (2020). Mídia E Cotidiano, 18(2), 277-300. https://doi.org/10.22409/rmc.v18i2.59298