(Re)construction of ethos and black identity in two songs from the album Ladrão, by Djonga
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65326Keywords:
Retórica, Argumentação, Doxa, Ethos, RapAbstract
According to the Portuguese language, a “thief” is a person who commits the act of stealing or stealing, in addition to also being a dishonest person. Often, young black men are seen and/or judged as thieves because of the color of their skin. It is from this perspective that the rapper from Minas Gerais, Djonga, released the album entitled Ladrão, in 2019. In the album, the musician tries to deconstruct this previous image (ethos) that is formed around the black population. It is through art and speech that the rapper seeks to empower the black subject, while at the same time reinforcing the demand for spaces and rights. Therefore, this article seeks to investigate the way in which the musician, based on his songs, uses argumentative techniques to deconstruct and, effectively, construct a new image about the black population.
Downloads
References
AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. São Paulo: Contexto, 2018.
ARISTÓTELES. Retórica. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
BUTLER, Judith. Discurso de ódio: Uma política do performativo. São Paulo: Unesp, 2021.
DJONGA. Hat-trick. In: DJONGA. Ladrão. Belo Horizonte: Ceia, 2019.
DJONGA. Ladrão. In: DJONGA. Ladrão. Belo Horizonte: Ceia Ent., 2019.
DUTRA, Juliana Noronha. Rap e identidade cultural. In: XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música. 2006. p. 179-183.
EMEDIATO, Wander. Análise do Discurso numa perspectiva Enunciativa e Pragmática. São Paulo: Pontes, 2022.
EMEDIATO, Wander. Problemáticas contemporâneas dos estudos do discurso. In: EMEDIATO, Wander; MACHADO, Ida Lucia; LARA, Glaucia Muniz Proença (org.). Teorias do discurso: novas práticas e formas discursivas. São Paulo: Pontes, 2020.
GALINARI, Melliandro Mendes. Logos, Ethos e Pathos: “três lados” da mesma moeda. In: Alfa, São Paulo, 58 (2), p. 257-285, 2014.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
LIMA, Helcira. Figurações discursivas do complô e do medo. Rétor., v. 13, n. 2), p. 101-117. Jul.-dez. 2023. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9408627. Acesso em: 11/07/2024.
MARIANI, Bethania. Colonização linguística. São Paulo: Pontes, 2004.
MOURA, Leandro. O acusado e a vítima no banco dos réus: construção argumentativa das emoções em interrogatório e esclarecimento. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
NASCIMENTO, Abdidas. O Quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. Rio de Janeiro: Ipeafro, 2019.
PERELMAN, Chaim; TYTECA, Olbrechts. Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
PERNOT, Laurent. La retórica en Grecia y Roma. México: UNAM, 2016.
REBOUL, Olivier. Introdução à Retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SODRÉ, Muniz. O Fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.
VAN DIJK, T. Discurso e Poder. São Paulo: Contexto, 2008.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Rio de Janeiro: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.
