(Re)construction of ethos and black identity in two songs from the album Ladrão, by Djonga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65326

Keywords:

Retórica, Argumentação, Doxa, Ethos, Rap

Abstract

According to the Portuguese language, a “thief” is a person who commits the act of stealing or stealing, in addition to also being a dishonest person. Often, young black men are seen and/or judged as thieves because of the color of their skin. It is from this perspective that the rapper from Minas Gerais, Djonga, released the album entitled Ladrão, in 2019. In the album, the musician tries to deconstruct this previous image (ethos) that is formed around the black population. It is through art and speech that the rapper seeks to empower the black subject, while at the same time reinforcing the demand for spaces and rights. Therefore, this article seeks to investigate the way in which the musician, based on his songs, uses argumentative techniques to deconstruct and, effectively, construct a new image about the black population.

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Author Biographies

  • Leandro Moura, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Letras: Estudos da Linguagem e Licenciado em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Ouro Preto. No mestrado, buscou observar a relação entre a prosódia e os demais elementos linguísticos na construção de sentido crítico e de sentido irônico em debates eleitorais. Em seu período de doutoramento, investigou a construção prosódico-argumentativa das emoções em um interrogatório e um esclarecimento, aos quais foram submetidos o acusado e a vítima de um crime de tentativa de feminicídio. Atua, principalmente, nos seguintes temas: retórica, argumentação, prosódia, estudo das emoções, crimes contra a mulher.

  • Benedicto Roberto Alves Carlos, Universidade Federal de Minas Gerais

    Possui graduação em Letras, licenciatura em Língua Portuguesa, pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos da Linguagem, da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Tem interesse pelas áreas da: retórica, argumentação, análise do discurso, análise do discurso digital, enunciação e ativismo digital.

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Published

2025-09-10

Issue

Section

Dossiê 28: Hip-Hop no Brasil: a produção de sentidos e as transformações da cult

How to Cite

(Re)construction of ethos and black identity in two songs from the album Ladrão, by Djonga. (2025). PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 15(28), 165-184. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65326