Between the Biographical and the Collective

Fabulating Around Hip-Hop in the Documentary AmarElo: é tudo pra ontem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65564

Keywords:

RAP, Narrative, Tradition, Performance

Abstract

This article constitutes an investigative exercise on the articulation of the biographical with the collective in narratives surrounding RAP. To this end, we analyze the poetic-performative movement constructed in the documentary-concert “AmarElo: é tudo pra ontem” (2020). The aim is to understand how this film brings forth meanings that intertwine collective and individual aspects, seeking to inscribe a particular perspective in debates about hip hop culture and the Black cultural matrices of Brazil. The hypothesis presented is that individual experiences can serve as frameworks for reorganizing collective memory, promoting temporal articulations and challenging conventions within the symbolic field of Brazilian hip hop. The theoretical-methodological perspective adopted involves an articulation between Paul Ricoeur's (2016) propositions on time and narrative, combined with discussions on the concept of performance as presented by André Brasil (2011) and Diana Taylor (2013), and Raymond Williams' (1997) concept of selective tradition. It was concluded that the fabulation achieved through the selective and discursive organization of historical events, sounds, subjects, and performances in the documentary-concert is fundamental for reorganizing the symbolic field of hip hop in Brazil, producing new meanings and conventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Caio Barbosa do Nascimento, Universidade Federal da Bahia

    Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

  • Rosane Sampaio, Universidade Federal da Bahia

    Mestre em Comunicação e Cultura Contemporânea pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutoranda em Comunicação e Cultura Contemporânea pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

BAKHTHIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2013.

BARBOSA, Márcio. As marcas da rua: experiências decoloniais de consumo no Hip-Hop. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2023.

BRASIL, A. A performance: entre o vivido e o imaginado. In: Anais da XX COMPÓS, Porto Alegre: UFRGS, 2011. Disponível em: https://proceedings.science/compos-2011/papers/a-performance--entre-o-vivido-e-oimaginado. Acesso em: 10 out. 2025.

FUTATA, Flávia. Manifestações da cultura afrodiaspórica: um diálogo entre o tempo e os processos de transmissão de saberes. Pol. Cult. Rev., Salvador, v. 14, n. 2, p. 184-196, jul./dez. 2021.

GUIMARÃES, Vitor R. O hip hop e a intermitência política do documentário. Belo Horizonte PPGCOM/UFMG, 2015.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri; PUC-Rio, 2006.

JANOTTI JUNIOR, Jeder. Gêneros musicais em ambientações digitais. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2020.

LEAL, Bruno; SACRAMENTO, Igor. A tradição como problema nos estudos de comunicação: reflexões a partir de Williams e Ricoeur. Galaxe, São Paulo, Especial 1 - Comunicação e Historicidades, p. 22-33, 2019.

LUKÁKS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades ; Editora 34, 2000.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa, v. I. Campinas: Papirus, 2016.

SANTOS, Daniela V. A nova condição do rap: De cultura de rua à São Paulo Fashion Week. Estud. sociol., Araraquara, v. 27, n. esp.1. 2022.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: EdUFMG, 2013.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Referências fílmicas

AMARELO: É TUDO PRA ONTEM; Direção: Fred Ouro Preto. Produção: Laboratório Fantasma. Netflix, 2020. 89 minutos. Disponível em: https://www.netflix.com.

Referências musicais

CIDINHO E DOCA. Rap da Felicidade. Álbum: eu só quero ser feliz. 1994.

Published

2025-09-10

Issue

Section

Dossiê 28: Hip-Hop no Brasil: a produção de sentidos e as transformações da cult

How to Cite

Between the Biographical and the Collective: Fabulating Around Hip-Hop in the Documentary AmarElo: é tudo pra ontem. (2025). PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 15(28), 282-304. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65564