Between the Biographical and the Collective
Fabulating Around Hip-Hop in the Documentary AmarElo: é tudo pra ontem
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65564Keywords:
RAP, Narrative, Tradition, PerformanceAbstract
This article constitutes an investigative exercise on the articulation of the biographical with the collective in narratives surrounding RAP. To this end, we analyze the poetic-performative movement constructed in the documentary-concert “AmarElo: é tudo pra ontem” (2020). The aim is to understand how this film brings forth meanings that intertwine collective and individual aspects, seeking to inscribe a particular perspective in debates about hip hop culture and the Black cultural matrices of Brazil. The hypothesis presented is that individual experiences can serve as frameworks for reorganizing collective memory, promoting temporal articulations and challenging conventions within the symbolic field of Brazilian hip hop. The theoretical-methodological perspective adopted involves an articulation between Paul Ricoeur's (2016) propositions on time and narrative, combined with discussions on the concept of performance as presented by André Brasil (2011) and Diana Taylor (2013), and Raymond Williams' (1997) concept of selective tradition. It was concluded that the fabulation achieved through the selective and discursive organization of historical events, sounds, subjects, and performances in the documentary-concert is fundamental for reorganizing the symbolic field of hip hop in Brazil, producing new meanings and conventions.
Downloads
References
BAKHTHIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2013.
BARBOSA, Márcio. As marcas da rua: experiências decoloniais de consumo no Hip-Hop. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2023.
BRASIL, A. A performance: entre o vivido e o imaginado. In: Anais da XX COMPÓS, Porto Alegre: UFRGS, 2011. Disponível em: https://proceedings.science/compos-2011/papers/a-performance--entre-o-vivido-e-oimaginado. Acesso em: 10 out. 2025.
FUTATA, Flávia. Manifestações da cultura afrodiaspórica: um diálogo entre o tempo e os processos de transmissão de saberes. Pol. Cult. Rev., Salvador, v. 14, n. 2, p. 184-196, jul./dez. 2021.
GUIMARÃES, Vitor R. O hip hop e a intermitência política do documentário. Belo Horizonte PPGCOM/UFMG, 2015.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri; PUC-Rio, 2006.
JANOTTI JUNIOR, Jeder. Gêneros musicais em ambientações digitais. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2020.
LEAL, Bruno; SACRAMENTO, Igor. A tradição como problema nos estudos de comunicação: reflexões a partir de Williams e Ricoeur. Galaxe, São Paulo, Especial 1 - Comunicação e Historicidades, p. 22-33, 2019.
LUKÁKS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades ; Editora 34, 2000.
RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa, v. I. Campinas: Papirus, 2016.
SANTOS, Daniela V. A nova condição do rap: De cultura de rua à São Paulo Fashion Week. Estud. sociol., Araraquara, v. 27, n. esp.1. 2022.
TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: EdUFMG, 2013.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Referências fílmicas
AMARELO: É TUDO PRA ONTEM; Direção: Fred Ouro Preto. Produção: Laboratório Fantasma. Netflix, 2020. 89 minutos. Disponível em: https://www.netflix.com.
Referências musicais
CIDINHO E DOCA. Rap da Felicidade. Álbum: eu só quero ser feliz. 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.
