From Pessoal do Ceará to the Cabaçal Movement: The “local” and the “global” in the music of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i3.10353Abstract
In this article I propose to discuss three artistic and cultural movements in the music field in the Northeast and, specifically, in Ceará. The “northeastern music” translates into a cultural manifestation of musicians from Ceará, characterized by the cultural hybridity, setting up a “new” musical aesthetic, which uses a plural language, carrying out the mix of rhythms. Generally, these movements can mean both the search for a “local identity” in the process of cultural globalization, through the dialogue with the “northeastern popular culture”, and the possibility of articulating new meanings, lifestyles, values and behaviors that establish a dialogue between the “local” and the “global” music.Downloads
References
ANJOS, Moacir dos. Local/Global: arte em trânsito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar ed., 2005.
BRANDÃO, Antônio Carlos/ Duarte, Milton Fernandes. Movimentos Culturais da Juventude. São Paulo: Editora Moderna, 1990.
CABAÇOM – O Som do Movimento Cabaçal. Produção: Renee Muringa. Fortaleza: Proaudio Studio 2002/2003.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EdUSP, 1997.
_______.Globalização imaginada. São Paulo: Editora Iluminus, 2003.
_______. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais de Globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.
CANEVACCI, Massimo. Sincretismos: uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel, 1996.
CARVALHO, Gilmar de. Tramas da Cultura – Comunicação e tradição. Fortaleza: Museu do Ceará, 2005.
CARVALHO, José Jorge. Transformações da sensibilidade musical contemporânea. IN. Horizontes Antropológicos. /UFRGS. IFCH. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. – Ano 1, n.1 (1995). Porto Alegre: PPGAS, 1999.
COSTA, Jane Meyre Silva. Movimentos artístico-culturais no Ceará: uma interpretação do Movimento Cabaçal. Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, 2004. Monografia de Graduação do Curso de Serviço Social.
DR. RAIZ. Cariri.Ce.Brasil. Arranjos: Grupo Dr. Raiz. Direção de Arte: Marcos Pê. Fortaleza: Proaudio Studio, 2006.
DZEFINHA. Cantos e causos. Produção Executiva: Thais Andrade. Direção musical: Orlângelo Leal. Fortaleza: Proaudio Studio, 2002.
DZEFINHA. Zefinha vai à feira. Produção Executiva: Caldeirão das Artes- Thais Andrade. Direção musical: Orlângelo Leal. Fortaleza: Proaudio Studio. 2005/2006.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Medições Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
_______. A identidade cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
JUMENTAPARIDA. Jumentaparida. Produção: Moisés Veloso e Jumentaparida. Fortaleza: MV Estúdio, 2002.
VIEIRA, SULAMITA. O sertão em movimento: a dinâmica da produção cultural. São Paulo: Annablume, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.