From Pessoal do Ceará to the Cabaçal Movement: The “local” and the “global” in the music of Ceará

Authors

  • Jane Meyre Silva Costa Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i3.10353

Abstract

In this article I propose to discuss three artistic and cultural movements in the music field in the Northeast and, specifically, in Ceará. The “northeastern music” translates into a cultural manifestation of musicians from Ceará, characterized by the cultural hybridity, setting up a “new” musical aesthetic, which uses a plural language, carrying out the mix of rhythms. Generally, these movements can mean both the search for a “local identity” in the process of cultural globalization, through the dialogue with the “northeastern popular culture”, and the possibility of articulating new meanings, lifestyles, values and behaviors that establish a dialogue between the “local” and the “global” music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANJOS, Moacir dos. Local/Global: arte em trânsito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar ed., 2005.

BRANDÃO, Antônio Carlos/ Duarte, Milton Fernandes. Movimentos Culturais da Juventude. São Paulo: Editora Moderna, 1990.

CABAÇOM – O Som do Movimento Cabaçal. Produção: Renee Muringa. Fortaleza: Proaudio Studio 2002/2003.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EdUSP, 1997.

_______.Globalização imaginada. São Paulo: Editora Iluminus, 2003.

_______. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais de Globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.

CANEVACCI, Massimo. Sincretismos: uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel, 1996.

CARVALHO, Gilmar de. Tramas da Cultura – Comunicação e tradição. Fortaleza: Museu do Ceará, 2005.

CARVALHO, José Jorge. Transformações da sensibilidade musical contemporânea. IN. Horizontes Antropológicos. /UFRGS. IFCH. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. – Ano 1, n.1 (1995). Porto Alegre: PPGAS, 1999.

COSTA, Jane Meyre Silva. Movimentos artístico-culturais no Ceará: uma interpretação do Movimento Cabaçal. Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, 2004. Monografia de Graduação do Curso de Serviço Social.

DR. RAIZ. Cariri.Ce.Brasil. Arranjos: Grupo Dr. Raiz. Direção de Arte: Marcos Pê. Fortaleza: Proaudio Studio, 2006.

DZEFINHA. Cantos e causos. Produção Executiva: Thais Andrade. Direção musical: Orlângelo Leal. Fortaleza: Proaudio Studio, 2002.

DZEFINHA. Zefinha vai à feira. Produção Executiva: Caldeirão das Artes- Thais Andrade. Direção musical: Orlângelo Leal. Fortaleza: Proaudio Studio. 2005/2006.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Medições Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

_______. A identidade cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

JUMENTAPARIDA. Jumentaparida. Produção: Moisés Veloso e Jumentaparida. Fortaleza: MV Estúdio, 2002.

VIEIRA, SULAMITA. O sertão em movimento: a dinâmica da produção cultural. São Paulo: Annablume, 2000.

Published

2012-09-26

How to Cite

Costa, J. M. S. (2012). From Pessoal do Ceará to the Cabaçal Movement: The “local” and the “global” in the music of Ceará. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, (3), 50-62. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i3.10353

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)