Television and Brazilian Popular Music: Stories that are intertwined
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v1i4.10361Abstract
The consolidation of television in Brazil and the construction and consolidation of the Brazilian Popular Music – MPB are more connected than is commonly supposed. Television began to represent for the generation of singers of the 60s what radio had represented for singers in the 40s and 50s, especially through the song festivals and musical programs which sought to embrace the different tendencies that existed at the time. If television has taken advantage of the creators of MPB to gain audience and establish itself in the market; in turn, these creators-musicians, through television, became well-known and had their songs and ideas disseminated to the mass public.Downloads
References
ALVES DE LIMA, Marisa. Abaixo os preconceitos. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, v.40, n.43, p.104-105, 26 out. 1968.
ANDERSON, Benedict. Nação e consciência nacional. São Paulo: Ática, 1989.
BOCANERA, Sílio. Chico: a reconstrução. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 25 nov. 1971. Caderno B.
BUARQUE DE HOLLANDA, Chico, 1966. Depoimento dado ao Museu da Imagem e do Som, Rio de Janeiro, em 11 de novembro de 1966.
BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa. Depoimento dado ao autor em 18 de novembro de 1996.
CASTRO, Ruy. Chico: o samba que nasce do açougue. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 28 abr. 1968.
FONSECA, Heber. Caetano, esse cara. Rio de Janeiro: Revan, 1993.
MELLO, Zuza Homem de. A era dos festivais. São Paulo: Ed. 34, 2003.
MORIN, Edgar. Sociologia. Portugal: Europa-América, 1984.
NAPOLITANO, Marcos. Cultura Brasileira: utopia e massificação (1950-1980). São Paulo: Contexto, 2004.
NERCOLINI, Marildo J. Artista-intelectual: a voz possível em uma sociedade que foi calada. Dissertação de mestrado. Porto Alegre: UFRGS, 1997.
__________. A construção cultural pelas metáforas: A MPB e o Rock Nacional Argentino repensam as fronteiras globalizadas. RJ: UFRJ/ LETRAS, 2005. (Tese defendida no Programa de Ciência da Literatura.)
SANDRONI, Carlos. “Adeus à MPB”. In: CAVALCANTE, B., STARLIN, H.M. e EISENBERG, J. (org.). Decantando a República. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004. Vol. 1. p. 23-35.
WISNIK, José Miguel. “O minuto e o milênio ou por favor, professor, uma década de cada vez”. In: BAHIANA, Ana Maria et alii. Anos 70 – Música Popular. Rio de Janeiro: Europa, 1979.
__________. “Rótulo não serve para classificação musical.” Folha de São Paulo, Caderno Ilustrada, 8 jan. 1996, p.1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.