Political Economy of Communication and Culture : contributions to the formation of a disciplinary field
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i10.10421Abstract
This article he has the claim to wonder about the constitution of the Political of Communication and Culture as “disciplinary field” from the circumscription of some element: the topic limitation of disciplinary field and their subject-matter, their singularities and their theoretical supports.Downloads
References
BARROS, José A. Uma “Disciplina” – entendendo como funcionam os diversos campos de saber a partir de uma reflexão sobre a História. Revista OPSIS, Catalão, v.11. n.1, jan-jun 2011. Disponível emhttps://www.revistas.ufg.br/index.php?journal=Opsis&page=article&op=view&path%5B%5D=11246&path%5B%5D=9500. Acesso em 20/12/2015.
BOLAÑO, Cesar. A centralidade da chamada Economia Política da Comunicação (EPC) na construção do campo acadêmico da Comunicação: uma contribuição crítica. In BOLAÑO, César (org). Comunicação e a Crítica da Economia Política. São Cristóvão: Editora UFS, 2008.
BOLAÑO, Cesar. Campo aberto: para a crítica da epistemologia da comunicação. Aracaju: Editora do Diário Oficial de Sergipe, no prelo.
BOLAÑO, Cesar. Economia e Televisão: uma teoria necessária. In: BOLAÑO, Cesar (coord.). Economia Política das Telecomunicações, da Informação e da Comunicação. São Paulo: Intercom, 1995.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu – Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Editora Ática, 1983.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: Por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Para uma Sociologia da Ciência. Lisboa: Edições 70, 2004a.
CABRAL, Adilson. Economia política da comunicação no Brasil: terreno fértil para análises maduras. In: BRITTOS, V.; CABRAL, A. (orgs.). Economia Política da Comunicação: interfaces brasileiras. Rio de Janeiro: E-papers, 2008.
FONSECA, Virginia. A economia política e os estudos de comunicação. Verso e Reverso, Ano XXI - 2007/3 - Número 48. Disponível em http://www.revistas.univerciencia.org/index.php/versoereverso/article/view/5761/5219 Acesso em 27/12/2015.
HERSCOVICI, A.; BOLAÑO, C; MASTRINI, G. Economía política de la comunicación y la cultura: una presentación. In: BOLAÑO, C.; MASTRINI, G. (eds.). Globalización y Monopolios en la Comunicación en América Latina. Buenos Aires: Biblos, 1999, pp. 9-25.
HERSCOVICI, Alain. A Economia Política da Informação, da Cultura e da Comunicação: questões metodológicas e epistemológicas. Uma apresentação geral. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura. EPTIC online. Vol. V, n.3, set.-dez., 2003. Disponível em http://www2.eptic.com.br/sgw/data/bib/artigos/2a85adf9b67b84eaa166a01b12186e6c.pdf Acesso em 07/12/2015.
HERSCOVICI, Alain. Economia Política da Cultura, da Informação, do Conhecimento e da Comunicação: uma tentativa de definição epistemológica. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura. EPTIC online. Volume 16, n.3, set.-dez, 2014. Disponível em http://www.seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/84 Acesso em 15/12/2015.
JOURNAL of Political and Society Theory. 1 (3): 1–28, 1977. Disponível em http://www.ctheory.net/library/volumes/Vol%2001%20No%203/VOL01_NO3_1.pdf Acesso em 20/11/2015.
LOPES, Ruy S. As mutações do objeto de estudo e a contribuição da EPC para a renovação do campo comunicacional. In: MORAIS, Osvando J. de. (org.). Ciências da comunicação em processo: paradigmas e mudanças nas pesquisas em comunicação no século XXI: conhecimento, leituras e práticas contemporâneas, São Paulo: Intercom, 2014.
MATTELART, Armand; MATTELART, Michele. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.
MCCHESNEY, Robert. The political economy of communication and the future of the field. Media, Culture&Society. January, 2000.
MELO, José M., Vanguardismo nordestino na configuração brasileira dos estudos de Economia Política da Comunicação. In: MELO, J.; MELO, P. B. (orgs.). Economia Política da Comunicação: vanguardismo nordestino. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2013.
MOSCO, Vicent. Economia Política da Comunicação: Uma perspectiva laboral. Comunicação e Sociedade 1, Cadernos do Noroeste, Série Comunicação, vol12(1-2), 1999. Disponível em http://revistacomsoc.pt/index.php/comsoc/article/view/1440/1370. Acesso em 30/11/2015.
MOSCO, Vicent. La economia política de lacomunicación: una tradición viva. In: ALBORNOZ, L. (comp). Poder, Medios, Cultura: una mirada crítica desde la economía política de la comunicación. Buenos Aires: Paidos, 2011.
MOSCO, Vicent. The political economy of communication. London: SAGE Publications, 1996.
MURDOCK, G.; GOLDING, P. Culture, Communications and Political Economy. In: CURRAN, J.; GUREVITCH, M. Mass Media and Society. London: Arnold, 2000.
ORTIZ, Renato. A procura de uma sociologia da prática. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: EditoraÁtica, 1983.
SMYTHE, D. W. Communications: Blindspot of Western Marxism. Canadian Journal of Political and Society Theory 1 (3): 1–28, 1977. Disponível em http://www.ctheory.net/library/volumes/Vol%2001%20No%203/VOL01_NO3_1.pdf Acesso em 20/11/2015.
SODRÉ, Muniz. Comunicação: um campo em apuros teóricos. MATRIZes, ano 5, nº 2, jan./jul., São Paulo, 2012.
ULEPICC. Carta de Buenos Aires. Ulepicc, 2001. Disponível em http://www.ulepicc.es/web/carta.html Acesso em 20/12/2015.
ZALLO, Ramón- Retos actuales de la economía crítica de la comunicación y la cultura. In: ALBORNOZ, L. (comp.). Poder, Medios, Cultura: una mirada crítica desde la economía política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.