Bongar and win in the biddings: cultural public policies, market and popular culture groups

Authors

  • Gabriela Pimentel Araújo Universidade Federal de Pernambuco
  • Leonardo Leal Esteves Universidade Federal de Sergipe
  • Lady Selma Ferreira Albernaz Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i14.10479

Abstract

This work results from the combination of two researches, done separately, but oriented by the third author that subscribes. Both are related to popular culture and its relations with public policies of culture through biddings, which may require new strategies of organization of these groups, as well as imply in their probable insertion, successful or not, in the market and cultural industry, and may have consequences for the autonomy of ritual meanings expressed by such groups. Both researches were based on the methods of anthropology, through field work, which included participant observation, field diary preparation, document collection, interviews. Data analysis was based on the interpretation of meanings, the manner of Geertz (1989), and on the theory of practice, according to Ortner (2007, 2011). We use the theoretical debates of José Jorge de Carvalho (2010) on the tensions and inequalities that feature the relations between masters and groups of popular culture, State and market of culture, especially the cultural industry. In order to analyze these questions, we take as reference the case that seems to us quite emblematic of the Bongar group. The foundation and performance of Bongar highlight important aspects of public policies aimed at popular cultures in the state of Pernambuco in the last decades, whose relations are guided by the bureaucratic instruments of the calls for incentive. We have tried to gather suggestions to avoid that the biddings make demands that create obstacles to the financial and ritual autonomy of popular culture groups.

Keywords: Popular culture; Cultural policies; biddings; artistic professionalization; Bongar

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Pimentel Araújo, Universidade Federal de Pernambuco

Departamento de Antropologia e Museologia, mestranda do

Programa de Pós-graduação em Antropologia

Leonardo Leal Esteves, Universidade Federal de Sergipe

Bolsista do Programa Nacional de Pós-Doutorado PNPD/CAPES e Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal de Sergipe.

Lady Selma Ferreira Albernaz, Universidade Federal de Pernambuco

Professora Associada 2, Departamento de Antropologia e Museologia da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ALBERNAZ, Lady Selma F. O “Urrou” do Boi em Atenas: Instituições, experiências culturais e identidade no Maranhão. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Departamento de Antropologia do Instituto de Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2004.

ARANTES, Rogério B. LOUREIRO, Maria Rita, COUTO, Cláudio, TEIXEIRA, Marco Antônio. “Controles democráticos sobre a administração pública no Brasil: legislativo, tribunal de contas, judiciário e Ministério Público” in LOUREIRO, Maria Rita; ARBUCIO, Fernando Luiz; PACHECO, Regina Silvia. (Orgs.) Burocracia e política no Brasil: desafios para o Estado democrático no século XXI. FGV, Rio de Janeiro, 2010.

ARAÚJO, Gabriela Pimentel de. O espaço da Cultura popular no mercado cultural: Analise do processo de profissionalização do coco através do Grupo Bongar. Recife: Monografia – Universidade Federal de Pernambuco. CFCH, Ciências Sociais, 2017.

ASSIS, Maria Elisabete A. Cultura como Marketing, Marketing como troca: a reciprocidade e o Centro Cultural Banco do Brasil do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia do Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Economia das Trocas Simbólicas. São Paulo: 2ª. reimpr. 6ª. Ed. Perspectiva, 2009.

BRASIL, Regulamentação das normas para licitações e contratos da Administração pública. Lei 8.666, de 21 de junho de 1993. Regulamenta o art. 37, inciso XXI, da Constituição Federal, institui normas para licitações e contratos da Administração Pública e dá outras providências. Brasília, DF, 1993.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. “Burocracia Pública e Classes Dirigentes no Brasil” in: Revista de Sociologia e Política. Curitiba: 28, p. 9 – 30, 2007.

CALABRE, Lia. Políticas Culturais no Brasil: dos anos 1930 ao século XXI. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

CARVALHO, José Jorge. “´Espetacularização´ e ´canibalização´ das culturas populares na América Latina” In. Revista ANTHROPOLÓGICAS, ano 14, vol.21 (1), p. 39-76, 2010.

CARVALHO, José Jorge. “Metamorfoses das tradições performáticas afro-brasileiras: de patrimônio cultural à indústria de entretenimento” in. TORRES, Maria Helena; TELLES, Lucia Silva (Ed.) Celebrações e saberes da cultura popular: pesquisa, inventário, crítica, perspectivas. Rio de Janeiro: Funarte, Iphan, CNFCP (Encontro e estudos; 5), 2004.

COSTA, Leonardo; MELLO, Ugo; FONTES Juliano, Viviane. “Avaliação de área de formação em organização da cultura: apenas ações de uma política estruturada?” in RUBIM, Antônio A.C. (Org) Políticas Culturais no governo Lula. Salvador: EDUFBA, p. 67 – 85, 2010.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.

ESTEVES, Leonardo Leal. “Cultura” e burocracia: as relações dos maracatus de baque solto com o Estado. Tese (Doutorado em Antropologia) – Departamento de Antropologia e Museologia do Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

FILGUEIRAS, Fernando. “Transparência e controle da corrupção no Brasil” in. AVRITIZER, Leonardo; FILGUEIRAS, Fernando (Orgs.) Corrupção e sistema político no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

GRUMAN, Marcelo. “Políticas públicas e democracia cultural no Brasil” in Enfoques On-Line: Revista Eletrônica dos Alunos de Pós-Graduação em Sociologia. Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 7, n2, p. 9 – 26, 2008.

GUEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC Gen. 1989.

GUERRA, Lúcia Helena “Memória e etnicidade no Quilombo Ilê Axé Oyá Meguê” in. Ciências Sociais Unissinos. São Leopoldo, Vol. 47, N. 3, p. 284-291, setdez, 2011.

LEITE, Ana Flávia Cabral. Organizações Sociais da Cultura - um modelo de sucesso: O caso da Fundação OSESP. São Paulo: Editora Pau-Brasil, 2014.

MENEZES, José Luiz M. Ainda chegaremos lá: História da Fundarpe – Fundação do Patrimônio Histórico e Artístico de Pernambuco. Recife, FUNDARPE, 2008.

ORTNER, Sherry B. Conferência de Sherry B. Ortner in: Reunião Brasileira de Antropologia (2ª: Goiânia: 2006) Conferências e práticas antropológicas / textos de Bárbara Glowczewski, ... (et.alli.) ; organizadores Miriam Pillar Grossi, Cornelia Eckert, Peter Henry Fry. – Blumenau: Nova Letra, 2007

ORTNER, Sherry B. Teoria na antropologia desde os anos 60 - Mana vol.17 no.2 Rio de Janeiro, 2011

PALMARES. “Comunidade Xambá, do Portão do Gelo, recebe certidão de autoreconhecimento pela FCP” em Fundação Cultural Palmares, 27 de set. 2006. Disponível em <http://www.palmares.gov.br/archives/1730> Acesso em 28 de setembro de 2017.

PERNAMBUCO, Consolidação e Alteração do Sistema de Incentivo à Cultura do estado de Pernambuco. Lei 12.310, de 19 de dezembro de 2002. Consolida e Altera o Sistema de Incentivo à Cultura, e dá outras providências. Pernambuco, 2002.

RUBIM, Antônio A. C. “Políticas culturais no Brasil: tristes tradições, enormes desafios” in RUBIM, Antônio A. C.; BARBALHO, Alexandre (Orgs.) Políticas Culturais no Brasil. Salvador: EDUFBA. p. 11 – 36, 2007.

RUBIM, Antônio A. C. “Políticas culturais no primeiro governo Dilma: patamar rebaixado”. In RUBIM, Antônio A. C.; BARBALHO, Alexandre; CALABRE, Lia (org.). Políticas culturais no governo Dilma. Salvador: EDUFBA, p. 11 – 31, 2015.

SAHLINS, Marshall. Cultura na Prática. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

WEBER, Max. Economia e Sociedade: Fundamentos de uma sociologia compreensiva. Vol. 2. Brasilia: Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2004.

Published

2018-05-21

How to Cite

Araújo, G. P., Esteves, L. L., & Albernaz, L. S. F. (2018). Bongar and win in the biddings: cultural public policies, market and popular culture groups. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, (14), 84-96. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i14.10479

Issue

Section

Dossiê 14: Práticas socioculturais, patrimônio cultural e territórios