A “mestizo cartographer’s craft”: the methodological proposal of Jesús Martín-Barbero as the basis for a case study of the Mexican telenovela Rubi

Authors

  • Ana Lúcia da Silva Enne Doutora em Antropologia pelo PPGAS/MN/UFRJ, professora do curso de Estudos de Mídia e do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Territorialidades da Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.
  • Joana d’Arc de Nantes Doutoranda em Comunicação, Mestre em Comunicação e Bacharel em Produção Cultural e Estudos de Mídia pela Universidade Federal Fluminense
  • Ohana Boy Oliveira Doutoranda em Comunicação, Mestra em Cultura e Territorialidades e Bacharel em Produção Cultural pela Universidade Federal Fluminense.

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i15.27264

Abstract

Based on the theoretical and methodological proposals of Jesús Martín-Barbero, in his books Cartographer's Office - Latin American Crossings of Communication in Culture and From Media to Mediations: Communication, Culture and Hegemony, this article seeks to discuss cartography as a methodological inspiration to analyze television objects and their narratives in contemporary times. From this contribution, we intend to illustrate the map of the mediations from the Mexican telenovelas reprinted by the Brazilian Television System (SBT), with an emphasis on Rubi production, exhibited for the fourth time in 2017. The itineraries of this study are guided by the complex relations between communication, culture and politics, which occupy a central place in the map of mediations, mainly in the diachronic axis between cultural matrices and industrial formats. In this way, inspired by cultural studies and with an interdisciplinary perspective, the proposed research develops considering the complexities of popular culture according to the conception of Stuart Hall and the mediation processes that it provides, exemplified in some media products.

Keywords: cartography; map of mediations; methodology; Mexican telenovela; culture

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec ; Brasília: Universidade de Brasília, 1987.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BURKE, Peter. A cultura popular na Idade Moderna. Europa – 1500-1800. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Ano 8, número 14, semestral, out/2017 a mar/ 2018

Disponível em http://www.pragmatizes.uff.br

CANCLINI, Nestor. Culturas Híbridas. São Paulo: Edusp, 1998.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel/Bertrando Brasil, 1990.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

JACKS, Nilda; MENEZES, Daiane Boelhouwer. Estudos de recepção na América Latina: contribuição para atualizar o panorama. E-Compós (Brasília), v. 1, p. 1-12, 2007. Disponível em: <http://ltc-ead.nutes.ufrj.br/constructore/objetos/Estudos%20de%20Recep%e7%e3o%20na%20Am%e9rica%20Latina.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2017.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. As formas mestiças da mídia. Entrevista a Mariluce Moura, Revista Pesquisa FAPESP, p. 10-15, 2009a. Disponível em <http://revistapesquisa.fapesp.br/wp-content/uploads/2009/09/010-015_entrevista_163.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2017.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos Meios às Mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, [1997] 2009b.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

MARTINS, Rafael Barbosa Fialho. Resgate Histórico das Vinhetas do SBT: A Busca por um “Estilo SBTista”. Revista Eletrônica CoMtempo, São Paulo, v. 6, n 2, p. 1-16, 2014.

MIRA, Maria Celeste. Circo eletrônico: Silvio Santos e o SBT. São Paulo: Loyola, 1995.

MAZZIOTTI, Nora. Telenovela: Industria y Prácticas Sociales. Buenos Aires: Grupo Editoral Norma, 2006.

NANTES, Joana d’Arc de. Audiência da telenovela mexicana no Brasil: o caso de A Usurpadora. (Graduação em Estudos de Mídia). Universidade Federal Fluminense, 2016.

OLIVEIRA, Ohana. “O que o mundo separa, o Esquenta! junta?”: como representações e mediações ambivalentes configuram múltiplos territórios. (Mestrado em Cultura e Territorialidades). Universidade Federal Fluminense, 2015.

RICOEUR, Paul. A tríplice mimese. In: Tempo e Narrativa. Campinas: Papirus, 1984

RINCÓN, OMAR. Lo popular en la comunicación: culturas bastardas + ciudadanías celebrities. In: La comunicación en mutación [Remix de discursos]. Bogotá: FES, 2015.

RONSINI, Veneza Mayora. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero (ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção). In: 19º Encontro Anual da COMPÓS, 2010, Rio de Janeiro. Anais do 19º Encontro Anual da Compós. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2010. p. 1-15.

SILVA, Renata Maldonado. Percursos históricos da produção do gênero telenovela no Brasil: continuidade, rupturas e inovações. Conexão (UCS), v. 11, p. 151-172, 2012.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. Tradução e notas Claudia Braga e Jacqueline Penjon. São Paulo: Editora Perspectiva, 2012.

WOTRICH, Laura, SILVA, Renata C. da; RONSINI, Veneza M. A perspectiva das mediações de Jesús Martín Barbero no estudo de recepção da telenovela. In: XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2009, Curitiba, PR. Anais eletrônicos XXXII Intercom. Curitiba: Universidade Positivo, 2009.

Published

2018-11-12

How to Cite

Enne, A. L. da S., de Nantes, J. d’Arc, & Oliveira, O. B. (2018). A “mestizo cartographer’s craft”: the methodological proposal of Jesús Martín-Barbero as the basis for a case study of the Mexican telenovela Rubi. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, (15), 62-76. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i15.27264

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)