The several “Pedros” who inhabit the cities: violence, everyday life and urban experience in Rubens Figueiredo’s Contos de Pedro e Passageiro do fim do dia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v10i18.40255

Keywords:

Brazilian literature, Violence, Urban experience, Rubens Figueiredo

Abstract

Pedro is the name of characters in several works of Brazilian Literature, such as Capitães de Areia, by Jorge Amado, andLira Paulistana, by Mário de Andrade. What they have in common is that these Pedros originate from the poor working class. The teacher, translator and writer Rubens Figueiredo also committed part of his fictional works to the portrayal of the everyday life of the victims of injustice and social exclusion, especially in urban areas and their outskirts. Thus, the aim of this article is to examine the ways in which violence, be it physical or deriving from social inequality, is represented in Contos de Pedro, from 2006, andPassageiro do fim do dia, published in 2010. Critics and scholarssuch as Beatriz Resende and Karl Erik Schollhammer see a heterogeneity in contemporary Brazilian Literature and, amongst its diverse characteristics, the urgency in relating to the historic reality can be noticed in the short stories and novel analyzed here, given the need Rubens Figueiredo shows when approaching the social and urban reality. Whether it be from Pedro’sPassageiro do fim do diaperspective or from the omniscient views ofContos de Pedro’s narrator, we are before young and adults, women and men whose social exclusion can be perceived by means of themes such as loneliness, education and school, violence and disillusionment. It is through everyday life and the precarious jobs of the Pedros in the short stories or from the perspective experienced by Pedro in the novel that the author, just as Chico Buarque did in the song Pedro Pedreiro, reports the oppression of the Brazilian working class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Montebelo Barcelos, PUC-Rio

Graduação em Artes Cênicas com habilitação em Teoria do Teatro na UNIRIO (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro) em 2004. Pós-graduação lato sensu em Literatura, Arte e Pensamento Contemporâneo na CCE/PUC – Rio entre 2007 e 2008. Mestre em Letras (Estudos de Literatura Brasileira), pela PUC –Rio, em 2012 e Doutora em Literatura, Cultura e Contemporaneidade, pela PUC-Rio, em 2016. Entre agosto de 2015 e fevereiro de 2016 realizou estágio de Doutorado no departamento de Theatre Arts and Performance Studies da Brown University com Bolsa Sanduíche da CAPES. Atua como professora e pesquisadora de teatro. Áreas de pesquisa: teatro brasileiro, literatura comparada, teatro colaborativo, teatro contemporâneo e performance.

References

ANDRADE, Mário de. Lira paulistana. In: Poesias completas. Belo Horizonte: Itatiaia, 1987. Disponível em: < https://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/?action=download&id=37687>. Acesso em: 11 dez. 2019.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. V. 1 Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

COUTINHO, Isabel. Para que a rotina não deixe que se banalize a desigualdade. In: Público. Portugal, 10 de outubro de 2011. Disponível em: <https://www.publico.pt/2011/11/10/culturaipsilon/noticia/para-que-a-rotina-nao-deixe-que-se-banalize-a-desigualdade-296576>. Acesso em: 9 dez 2019.

FIGUEIREDO, Rubens. A escola da noite. In: O livro dos lobos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

_____. Contos de Pedro. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

_____. Passageiro do fim do dia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

GOMES, Renato Cordeiro. Duas ou três coisas que eu sei dela. In: DEALTRY, Giovanna; LEMOS, Masé; CHIARELLI, Stefania. Alguma prosa: ensaios sobre literatura brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007. p. 9-12.

JAGUARIBE, Beatriz. Ficções do real: notas sobre as estéticas do realismo e pedagogias do olhar na América Latina contemporânea. Ciberlegenda, Niterói, nº 23, 2º, 2010, p. 6-14.

PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani do. Entre o morro e o asfalto: imagens da favela nos discursos culturais brasileiros. (Mestrado em Letras). PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2006.

_____. Passageiro do fim do dia, de Rubens Figueiredo: um olhar sobre o naturalismo. In: CHIARELLI, Stefania; DEALTRY, Giovanna; VIDAL, Paloma (orgs.). O futuro pelo retrovisor: inquietudes da literatura brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2013. p. 261-278.

_____. Os (não) adaptados: a experiência urbana na obra de Rubens Figueiredo. In: RESENDE, Beatriz (org.). Possibilidades da nova escrita literária no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 2014. p. 91-107.

_____. Cidade de lobos: a representação de territórios marginais na obra de Rubens Figueiredo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

RESENDE, Beatriz. Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2008.

_____. Ficção brasileira hoje: a multiplicidade como sintoma. In: Semear: Revista da Cátedra Padre Antonio Vieira de Estudos Portugueses. Rio de Janeiro, PUC-Rio, n. 7, 2002. Disponível em: <http://www.letras.puc-rio.br/unidades&nucleos/catedra/revista/7Sem_13.html>. Acesso em: 9 dez. 2019.

SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

Published

2020-03-01

How to Cite

Montebelo Barcelos, C. (2020). The several “Pedros” who inhabit the cities: violence, everyday life and urban experience in Rubens Figueiredo’s Contos de Pedro e Passageiro do fim do dia. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 10(18), 140-154. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v10i18.40255

Issue

Section

Dossiê 18: Representações da Violência na Literatura