"Filin" and method in Havana
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v10i19.42980Keywords:
Alejo Carpentier, Latin America, Literature, Method, EssayAbstract
This article is a first-person essay that talks about the field research experience, conducted in Havana, on the work of Cuban writer Alejo Carpentier. The essay articulates the autobiographical reflection with some hypotheses developed during the research. With an easy and engaging narrative, it is intended to bring a realistic image of scientific research in the field of humanities, awakening interest in the adventure of the sociological imagination.
Downloads
References
CARMO, Maria Suzana Moreira do. “Fedra”, de Jean Racine: moral do século XVII e criação literária. Letras, Santa Maria, v. 24, n. 49, p. 153-174, jul./dez. 2014.
CARPENTIER, Alejo. ¡Ecué-Yamba-Ó! São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.
CARPENTIER, Alejo. “El bairro de San Sulpicio”. In: Crónicas. La Havana: Editorial Letras Cubanas, 1985, pp. 399-403.
CARPENTIER, Alejo. “El encanto cosmopolita del Bairro Latino”. In: Crónicas. La Havana: Editorial Letras Cubanas, 1985, pp. 380-384.
CARPENTIER, Alejo. A harpa e a sombra. Rio de Janeiro: editora Bertrand Brasil S. A., 1987.
CARPENTIER, Alejo. Cartas a Toutuche. La Havana: Editorial Letras Cubanas, 2010.
CARPENTIER, Alejo. Concerto Barroco. São Paulo: Companhia da Letras, 2008.
CARPENTIER, Alejo. O século das luzes (1962). São Paulo: Círculo do livro, 1989.
GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas e Sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia. das Letras, 1986.
GINZBURG, Carlo. Relações de Força: histórica, retórica e prova. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
MALINOWSKI, Bronislaw. “Prefácio”. In: ORTÍZ, Fernando. Contrapunto cubano del tabaco y elazúcar. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho, 1987.
NEDER CERQUEIRA, Marcelo. Explosão na catedral: Poder, Cultura e Modernidade na América Latina.Passagens. Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica. Rio de Janeiro: vol. 11, no 2, maio-agosto, 2019, p. 177-202
NEDER CERQUEIRA, Marcelo. Relações de força na passagem à modernidade naAmérica Latina: cultura, poder e subjetividade. Tese (Doutorado em História). Programa dePós-Graduação em História (PPGH) da Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói,2016.
ORTÍZ, Fernando. Contrapunteo cubano del tabaco y elazúcar. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1987.
PADURA, Leonardo. Máscaras. São Paulo: Companhia das letras, 2000.
SCHNAIDERMAN, Boris. “MAIAKÓVSKI: evolução e unidade”. In: MAIAKÒVSKI.Poemas. SCHNAIDERMAN, Boris; CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de (tradutores e orgs.). São Paulo: Perspectiva, 2008.
WISNIK, José Miguel. O que se pode saber de um homem? Revista Piauí, n. 109. Rio de Janeiro: Editora Alvinegra, outubro de 2015.
ZIZEK, Slavoj. “Como Marx inventou o sintoma?” In: ZIZEK, Slavoj (org). Um Mapa da Ideologia. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.