This is an outdated version published on 2021-03-01. Read the most recent version.

Transformations in the Management of Advertising Agencies during the Covid-19 Pandemic: a study in the regions of Paranhana and Hortensias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45781

Keywords:

Advertising business, Covid-19, Advertising agencies, Advertising practices, Regional development

Abstract

The article discusses changes in the management practice of advertising agencies located in the regions of Paranhana and Hortensias, covering companies in the Serra and Encosta da Serra Gaucha. Viewing the impacts that social isolation of Covid-19 pandemic has generated in these territories, a look is given to the actions taken to face the crisis where creative industries is still growing. The work is structured by a theoretical review about business management in times of crisis, post-contemporary advertising practices and socioeconomic indicators in regional development; followed by an empirical approach, through exploratory methodology, which contemplates a focus group with five agencies. The objective is to carry out a mapping and analysis of activities adopted to face the crisis. Results indicate fundamental aspects for the survival of regional agencies based on the perceptions and actions of their managers on marketing management, the management of advertising business and the new demands on advertising services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Zilles Borba, Centro Interdisciplinar em Tecnologias Interativas da Universidade de São Paulo (CITI-USP); Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT); Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos).

Pós-Doutor em Engenharia Eletrônica pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Ciências da Comunicação e Informação pela Universidade Fernando Pessoa (UFP). Professor-convidado do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) das Faculdades Integradas de Taquara (Faccat), onde também atua como professor-assistente nas graduações. Também é professor-assistente na Universidade do Vale do Rio do Sinos (UNISINOS) e pesquisador no CITI-USP (São Paulo), Ceclico-UFP (Porto) e Clepul-UL (Lisboa).

Marley Rodrigues, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Doutora em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professora-assistente nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Valmir Mateus Portal, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Mestre em Desenvolvimento Regional pelas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat). Professor-assistente nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Mônica Greggianin, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Mestre em Design pela Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos). Professora-assistente nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Augusto Parada, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Coordenador e professor dos cursos de Publicidade e Propaganda, Relações Públicas e Design das Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

References

ATLAS. Atlas Socioeconômico do Rio Grande do Sul. (Online). 2020. Porto Alegre. Disponível em: <https://atlassocieconomico.rs.gov.br/participacao-do-pib-estadual>. Acesso em 10 de ago. 2020.

DE CICCO, Francesco. Gestão de Crises: boas práticas e diretrizes internacionais – Covid-19. São Paulo: Risk Tecnologia Editora, 2020.

EMMANUELLI, Constance; MAECHLER, Nicolas; JAIN, Nimish; THOMAS, Anna; MALFARA, David; MORITZ, David; NEHER, Kevin; NELSON, Adrian. Customer Experience Practice: elevating customer experience excellence in the next normal. McKinsey & Company. (Online). 2020. Disponível em: <https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/elevating-customer-experience-excellence-in-the-next-normal>. Acesso em 10 de ago. 2020.

FEE (Relatório da Fundação de Economia e Estatística). Metodologia de Cálculo IDESE. Disponível em: <https://arquivofee.rs.gov.br/indicadores/indice-de-desenvolvimento-socioeconomico/%20serie-historica-nova-metodologia/?ano=2013&letra=T&ordem=municipios>. Acesso em 10 ago. 2020.

FLORIDA, Richard. A Ascensão da Classe Criativa. Porto Alegre: LP&M, 2011.

HANSEN, Fábio. Vozes em Alianças e Cozes em Confronto: a autoria nos domínios discursivos do processo de produção da publicidade contemporânea. Comunicação, Mídia Consumo. ESPM, São Paulo, v.13, n.37, mai/ago 2016, p.54-75.

KAPLAN, Robert; NORTON, David. A Estratégia em Ação: balanced scorecard. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0: mudança do tradicional para o digital. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2017.

LEVITT, Theodore (1990). Imaginação em Marketing. São Paulo: Atlas.

MACINNIS, Deborah; FOLKES, Valerie. Humanizing brands: when brands seem to be like me, part of me, and in a relationship with me. Journal of Consumer Psychology, v.27, n.3, p.355-374, 2017.

MORAIS, Roberto. AC/DC – Cenários Prospectivos. (Online). 2020. Disponível em: <https://www.jornalpanorama.com.br/novo/ac-dc-cenarios-prospectivos-por-prof-dr-roberto-morais/>. Acesso em 27 de jul. 2020.

PAIVA, Carlos; NASCIMENTO, Victor Fernandez. O Auxílio Emergencial na Economia do Vale do Paranhana. (Online). 2020. Disponível em: <https://www.jornalpanorama.com.br/novo/o-auxilio-emergencial-na-economia-do-vale-do-paranhana-por-carlos-aguedo-paiva-e-victor-fernandez-nascimento/>. Acesso em 11 de jul. 2020.

SILVEIRA, Stefania; MORISSO, João. O uso de algoritmos na mídia programática. Parágrafo. São Paulo, Brasil, v.6, n.1, p. 71-82, 2018.

SNEADER, Kevin. SINGHAL, Shubham. The future is not what it used to be: Thoughts on the shape of the next normal. McKinsey & Company, abr., 2020.

SNEADER, Kevin. STERNFELS, Bob. From surviving to thriving: reimagining the post-Covid-19 return. McKinsey & Company. 2020.

ZILLES BORBA, Eduardo. Towards a full body narrative: a communicational approach to techno-interactions in virtual reality. Lumina, v. 14, n. 1, p. 37-52, 30 abr., 2020.

Published

2021-03-01

Versions

How to Cite

Zilles Borba, E., Rodrigues, M., Portal, V. M., Greggianin, M., & Parada, A. (2021). Transformations in the Management of Advertising Agencies during the Covid-19 Pandemic: a study in the regions of Paranhana and Hortensias. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 327-357. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45781

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)