“My son, my rules”: the “Escola sem Partido” case in Belo Horizonte
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45789Keywords:
Escola sem Partido, Cultural marxism, Cultural WarsAbstract
In 2019, Belo Horizonte became the first big Brazilian city to pass a bill based on the Escola sem Partido movement (ESP). This paper deals with the process that took place since the presentation of the bill in 2017, until its approval in the first round, highlighting the antagonisms performed in the parliamentary scene. We examine ESP's connections with the “cultural Marxism” thesis and its transformation into a political asset in recent Brazil, by analyzing how conservative groups have set new ideas of fundamental rights subjects. The article is based on the methodological tools proposed by controversy analysis.Downloads
References
AZEVEDO, Reinaldo. Por uma Escola sem Partido. Veja, São Paulo, 19 nov. 2008. Disponível em: https://veja.abril.com.br/blog/reinaldo/por-uma-escola-sem-partido/. Acesso: 15 jul. 2020.
BEDINELLI, Talita. A educação brasileira no centro de uma guerra ideológica. El País Brasil, Política. 26 de junho de 2016. Disponível em: http://brasil.elpais.com/brasil/2016/06/22/politica/1466631380_123983.html?id_extern o_rsoc=FB_CM?rel=mas. Acesso: 15 jul. 2020.
BRIDI, Carla; BERALDO, Paulo. O que é ‘marxismo cultural‘ e por que ele é debatido? Estadão, São Paulo, p. 1-2, 11 abr. 2019. Disponível em: https://politica.estadao.com.br/noticias/geral,o-que-e-marxismo-cultural-e-por-que-ele-e-debatido,70002786682. Acesso: 21 fev. 2020.
BUCKEL, Sonja; FISCHER-LESCANO, Andreas. Reconsiderando Gramsci: hegemonia no direito global. Rev. direito GV, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 471-490, dez. 2009.
CARVALHO, Olavo. Do marxismo cultural. O Globo, Brasil, 8 jun. 2002. Disponível em: http://olavodecarvalho.org/do-marxismo-cultural/. Acesso: 20 mar. 2020.
GALLEGO, Ester; ORTELLADO, Pablo; MORETTO, Márcio. Guerras culturais e populismo antipetista nas manifestações por apoio à Operação Lava-Jato e contra a Reforma daPrevidência. Em Debate, v. 9, n. 2, p. 35-45, ago. 2017.
HUNTER, James Davison. Culture Wars: the Struggle to define America. New York: Basic Books, 1991.
KAMEL, Ali. O que ensinam às nossas crianças. O Globo, 18 de setembro de 2007. Disponível em: http://www.alikamel.com.br/artigos/que-ensinam-nossas-criancas.php. Acesso: 20 ago. 2020.
LEITE, Vanessa. “Em defesa das crianças e da família”: Refletindo sobre discursos acionados por atores religiosos “conservadores” em controvérsias públicas envolvendo gênero e sexualidade. Sex., Salud Soc. (Rio J.), Rio de Janeiro, n. 32, p. 119-14, ago 2019.
MIGUEL, Luis Felipe. Da ‘‘doutrinação marxista‘‘ à ‘‘ideologia de gênero‘‘- Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 7, ed. 15, p. 590-621, 2016.
MOURA, Fernanda. ''Escola Sem Partido’’: Relações entre Estado, Educação e Religião e os impactos no ensino de história. Dissertação (Mestrado Profissional em História). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
NAGLE, Angela. Kill All Normies: Online Cultural Wars From 4chan and Tumblr to Trump and the Alt-Right. UK: Zero Books, 2017.
NUNES, Rodrigo. Todo lado tem dois lados. Revista Serrote, junho de 2020. Disponível em: https://www.revistaserrote.com.br/2020/06/todo-lado-tem-dois-lados-por-rodrigo-nunes/. Acesso: 20 ago. 2020.
PRATT, Mary Louise. Me Ilamo Rigoberta Menchú y sus críticos en el contexto norteamericano. Debate Feminista, v. 20, p. 177-197, outubro 1999.
ROCHA, Camila. ''Menos Marx mais Mises'': Uma gênese da nova direita brasileira (2006-2018). Tese (Doutorado em Ciência Política). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
VENTURINI, Tommaso. Building on faults: how to represent controversies with digital methods. Public Understanding of Science, 21 (7), p. 796-812, 2012.
ŽIŽEK, Slavoj. Slavoj Zizek | Cambridge Union. Aula ministrada em 10 de novembro de 2018 na Cambrige Union. Vídeo disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Yn-Vf1-1hrU. Acesso: 16 jul. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.