“My son, my rules”: the “Escola sem Partido” case in Belo Horizonte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45789

Keywords:

Escola sem Partido, Cultural marxism, Cultural Wars

Abstract

In 2019, Belo Horizonte became the first big Brazilian city to pass a bill based on the Escola sem Partido movement (ESP). This paper deals with the process that took place since the presentation of the bill in 2017, until its approval in the first round, highlighting the antagonisms performed in the parliamentary scene. We examine ESP's connections with the “cultural Marxism” thesis and its transformation into a political asset in recent Brazil, by analyzing how conservative groups have set new ideas of fundamental rights subjects. The article is based on the methodological tools proposed by controversy analysis.

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Author Biographies

Leandro de Paula, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Comunicação e Cultura pela UFRJ (2016). Professor Adjunto da UFBA, no Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC), e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (Pós-Cultura). Líder do grupo de pesquisa Cultura, Política, Lógicas Identitárias e Produtivas.

João Victor Iglesias, Universidade Federal da Bahia

Graduando do Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades da UFBA. Membro do grupo de pesquisa Cultura, Política, Lógicas Identitárias e Produtivas. Bolsista de iniciação científica no projeto de pesquisa “Das políticas às guerras culturais: controvérsias de uma luta para (re)definir o Brasil” (2019-2020).

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Published

2021-03-01

How to Cite

Paula, L. de, & Iglesias, J. V. (2021). “My son, my rules”: the “Escola sem Partido” case in Belo Horizonte. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 136-161. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45789

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação