At the Brega salon

lessons from a pilot study

Authors

  • Flávia dos Santos Coelho Universidade Federal de São Carlos
  • Lilian Vieira Magalhães Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.50557

Keywords:

Qualitative research, pilot project, cultural activity

Abstract

Reflecting on the production of scientific knowledge involves refining methodological strategies that aim to overcome imposed power structures. In this sense, pilot studies are characterized as shorter versions of a complete research project, which in general aim at preventing problems and improving the methodological design through the testing of research methods, techniques and instruments, as well as preparing the researcher, especially the beginner, for the challenging work with qualitative research. The literature about the use of pilot studies is still scarce and, when carried out, often does not reach the challenges and the learning curve for the researcher. Thus, we seek to problematize the procedures of the pilot study, placing it as an important resource for qualitative research. A pilot project to prepare the master's research field work, of an ethnographic nature, was carried out based on the phenomenon of the Baile da Saudade parties, through the question: What strategies, techniques and procedures can ensure greater effectiveness in qualitative research of a nature ethnographic? Two main actors that make up the Baile da Saudade parties participated in the study through semi-structured interviews and the Photovoice method. With the execution of the pilot project, we realized that the strategies that go beyond the hierarchical relationships between researcher and participant are necessary to guarantee the participatory process and, consequently, greater effectiveness in qualitative approaches of an ethnographic nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia dos Santos Coelho, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional, Mestranda em Terapia Ocupacional pelo Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos-SP-Brasil

Lilian Vieira Magalhães, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional, Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas-SP-Brasil e Professora Adjunta do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos- SP-Brasil

References

AMARAL, Paulo Murilo Guerreiro. Estigma e cosmopolitismo na constituição de uma música popular urbana de periferia: Etnografia da produção do Tecnobrega em Belém do Pará. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/17305.

ARAIN, Mubashir et alli. What is a pilotor feasibility study? A review of current practice and editorial policy. BMC Medical Research Methodology, v. 10, n. 67, p. 1-7, 2010. Disponível em: https://bmcmedresmethodol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2288-10-67.

AZEVEDO, Rafael José. Derivas do Brega Paraense: escutas em tempos e lugares múltiplos. Tese (Doutorado em Comunicação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-BDYM3N.

BAILER, Cintia; TOMITCH, Lêda Maria Braga; D’ELY, Raquel Carolina Souza Ferraz. O planejamento como processo dinâmico: a importância do estudo piloto para uma pesquisa experimental em linguística aplicada. Intercâmbio, São Paulo, v. 24, n.1, p. 129-146, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/10118.

BASTOS, Iris de Fátima Guerreiro et alli. A resistência pela memória: um estudo do grupo cultural constituído por freqüentadores de Bailes da Saudade em Belém. In: 32º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 1., 2009, Curitiba. Anais... Paraná, 2009. p. 4-7. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-3653-1.pdf.

BERTAGNONI, Larissa; GALHEIGO, Sandra Maria. Retratos, relatos e impressões de crianças moradoras da periferia de São Paulo sobre a cidade. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 29, 2021. Disponível em: http://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/2803/1529.

CANHOTA, Carlos. Qual a importância do estudo piloto? In: SILVA, Eugênia Enes da (org.). Investigação passo a passo: perguntas e respostas para uma investigação clínica. Lisboa: APMCG, 2008. p. 69-72.

COSTA, Antônio Maurício Dias da. A festa na cidade: o circuito bregueiro de Belém do Pará. Belém: EDUEPA, 2009.

COSTA, Antônio Maurício Dias da. Os Bailes da Saudade e do Passado: atualidades do circuito bregueiro de Belém do Pará. Ponto Urbe, v. 3, n. 1, p. 1-17, 2008. Disponível em: https://journals.openedition.org/pontourbe/1800?lang=es.

DIEB, Messias. O saber-pesquisar sob o olhar de quem está entrando na Pós-Graduação em Educação. Educar em Revista, v. 1, n. 59, p. 231-249, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/R58NpdWFQ7C833FKVYTxgQC/abstract/?lang=pt.

FERREIRA, Natasha Reis; OLIVER, Fátima Corrêa. O cotidiano de jovens com deficiência: um olhar da terapia ocupacional a partir do método photovoice. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, v. 2, n. 4, p. 745-762, 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/17791.

GERMANO, Marcelo Gomes; KULESZA, Wojciech Andrzej. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 7-25, abr 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546.

GERMANO, Marcelo Gomes; KULESZA, Wojciech Andrzej. Ciência e senso comum: entre rupturas e continuidades. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 1, p. 115-135, abr 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2010v27n1p115.

GONÇALVES, Monica Villaça; BEZERRA NETO, Luiz Rafael; MALFITANO, Ana Paula Serrata. O cotidiano revelado por imagens da cidade. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, p. e190418, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2120

HARTMAN, Laura. R; MANDICH, Angela; MAGALHÃES, Lilian; ORCHARD, Treena. How Do We „See‟ Occupations? An Examination of Visual Research Methodologies in the Study of Human Occupation. Journal Of Occupational Science. v. 18, n. 4, p. 292-305, 2011. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14427591.2011.610776.

LEAL, Caroline Cândido Garcia; GOMES-SPONHOLZ, Flávia Azevedo; MAMEDE, Fabiana Villela; SILVA, Marta Angélica Iossi; OLIVEIRA, Nathália Teresinha Baptista; LEITE, Adriana Moraes. Photovoice: experiência do método em pesquisa com mães adolescentes. Escola Anna Nery, v. 22, n. 3, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/MbQMD3WyGMvWng9X36Tq7kn/?lang=pt.

LIMA, Marlise Borges de. Das bordas para o centro: brega ou erudito! O que era gênero, virou ritmo? Bordas, v. 1, n. 2, p. 20-31, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bordas/article/view/30315.

MACKEY, Alisson; GASS, S. Common Data Collection Measures. In: Second language research: methodology and design. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2005. p. 43-98.

MAMEDE, F. V; ESSER, M. A. M. S. Photovoice: uma proposta para a pesquisa qualitativa. In: LACERDA, M. R.; COSTENARO, R. G. S. Metodologia da Pesquisa para a Enfermagem e Saúde. Porto Alegre: Moriá, 2015. p. 451-462.

OLIVEIRA, Maísa Aparecida; FERNANDES, Maria Cristina Silveira Galan. Formação e produção de conhecimento na universidade: estratégias de graduandos e pós-graduandos para a inserção no campo. Perspectiva, v. 35, n. 2, p. 658-671, abr./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2017v35n2p658.

Organização Mundial da Saúde. Recomendações sobre o uso de máscaras no contexto da COVID-19, 15 de Junho de 2020. Genebra: WHO; 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332293/WHO-2019-nCov-IPC_Masks-2020.4-por.pdf.

PIRES, Álvaro. Amostragem e pesquisa qualitativa: ensaio teórico e metodológico. In: POUPART, Jean et alli. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 154-211.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA FILHO, Analdino Pinheiro; BARBOSA, Jonei Cerqueira. O potencial de um estudo piloto na pesquisa qualitativa. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 13, n. 3, p. 1135-1155, set./dez. 2019. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2697.

SILVA, Expedito Leandro. Do bordel as aparelhagens: a música paraense e a cultura popular massiva.Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2009. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/4126.

SILVA, Henry Willians Silva da; DUARTE, Maria Marizete. Trabalho de Campo e Movimentos Sociais: análises de dados qualitativos em pesquisas realizadas pelo Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Educação e Cidadania na Amazônia-GMSECA/UEPA, no campo da mediação religiosa, movimentos e luta social. Observatório da Religião, v. 3, n. 1, p. 173-198, 2016. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/Religiao/article/view/1140.

SOUSA, Francisca Georgina Macedo de; ERDMANN, AlacoqueLorenzini; MAGALHÃES, Aline Lima Pestana. Contornos conceituais e estruturais da pesquisa qualitativa. In: LACERDA, Maria Ribeiro; COSTENARO, Regina Gema Santini (orgs.). Metodologias da Pesquisa para enfermagem e saúde: da teoria à prática. Porto Alegre: Moriá, 2015. p. 99- 122.

WALTER, Bruno Eduardo Procopiuk. A captura do tempo e a constituição do sujeito pesquisador. Educação Unisinos, v. 20, n. 2, p. 245-253, jan./mar. 2016. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2016.202.10.

WANG, Caroline. Youth participation in photovoice as a strategy for community change. Journal of community practice, v. 14, n. 1-2, p. 147-161, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/233209623_Youth_Participation_in_Photovoice_as_a_Strategy_for_Community_Change.

WANG, Caroline; BURRIS, Mary Ann. Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment. Health Education and Behavior, v. 24, n. 3, p. 369-387, 1997. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/109019819702400309.

WRAY, Jane; ARCHIBONG, Uduak; WALTON, Sean. Why undertake a pilot in a qualitative PhD study? Lessons learned to promote success. Nurse Researcher, v. 24, n. 3, p. 31-35, 2017. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28102797/.

Published

2022-03-02 — Updated on 2022-03-02

Versions

How to Cite

dos Santos Coelho, F., & Vieira Magalhães, L. (2022). At the Brega salon: lessons from a pilot study. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(22), 499-519. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.50557

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)