A Theater intervention and the construction of subjectivities in the school environment

Authors

  • Luciane Leipnitz UFPel
  • Edilza Maria Medeiros Detmering Universidade Federal da Paraíba
  • Elisângela Bruce da Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Mariana de Andrade Barbosa Universidade Federal da Paraíba
  • Uliana Gomes da Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.51091

Keywords:

Artes Cênicas, Teatro do Oprimido, Educação, Bullying, Valorização da vida

Abstract

This paper presents reflections on the theatrical intervention carried out in 2019, in a public school in the city of João Pessoa, Paraíba, Brazil, within the proposal of Setembro Amarelo (Brazilian campaign to prevent suicide). The intervention of Cia. Artística Alotropicus, in partnership with the extension project of the Federal University of Paraíba, Janelas da Interculturalidade, sought to promote reflection and dialogue based on scenic activities that thought of valuing life. To contextualize the school environment in which actions were carried out, it was necessary to rescue and problematize issues related to the structure of the Brazilian nation, marked by economic, political, cultural and social inequalities. The proposed analyzes aims at trying to understand structural prejudice in Brazil and to think theater as a device for reflection, resistance and combating inequalities, in order to seek the development of citizenship through the empowerment of the individual, and consolidate democracy. So, the text was built from the contributions of Augusto Boal (1980, 2002, 2005), Grotowski (1971), Bourdieu (1996, 2003) and Paulo Freire (1987, 2000, 2006) to think about theater and education. The presentation of the Project contextualizes the school environment and the target group of the actions developed at Escola Chico Xavier. The theatrical intervention fits into this environment and presents bullying in a sketch conducted from the concepts of the Theater of the Oppressed (TO), Forum Theater and Poor Theater, presenting the figure of the joker, and calling students to propose outcomes for the scene presented. At the end of the action, a round of conversation invites reflection on individual choices and on respect for others and their diversity. Concluding, it is possible to affirm that the performing arts influence social and individual practices, in the sense of providing conditions for the empowerment of subjects whose social roles are constantly questioned and confronted. Theater is pedagogy and technique in the process of building affective and/or interpersonal relationships, in the search for individuation and belonging to the educational and social environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIDAR, Laura. A história do teatro. Toda Matéria [site]. Unesp. 1999. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/historia-do-teatro/. Acesso em: 17 jul. 2021.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

APPLEGATE, Katherine. Árvore dos Desejos: Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

BENEDETTI, Jean. Stanislavski. A biography. NY: Routledge, 1988.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2005.

BOAL, Augusto. O arco-íris do desejo: o método Boal de teatro e terapia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1980.

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

BRUCE DA SILVA, Elisângela. O impacto do teatro e sua influência na formação de professores universitários: um relato de experiência. (monografia de Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019.

CARVALHO, Harley Sousa. Da relação entre poder constituinte e poder constituído no Estado plurinacional da Bolívia. Revista de Estudos Jurídicos UNESP, Franca, ano 19, n. 30, p. 1-16, ago-dez, 2015. Disponível em: http://seer.franca.unesp.br/index.php/estudosjuridicosunesp/index. Acesso em: 26 jul. 2021.

CFM - Conselho Federal de Medicina. 6.2. Destacam-se outros fatores de risco. 6. Fatores de risco e de proteção: como identificar o paciente suicida. CFM Publicações: Manuais, protocolos e cartilhas. Edição 2014. Disponível em: http://www.flip3d.com.br/web/pub/cfm/index9/?numero=14#page/14. Acesso em: 28 jul. 2021.

CFM - Conselho Federal de Medicina. 6.Fatores de risco e de proteção: como identificar o paciente suicida. CFM Publicações: Manuais, protocolos e cartilhas. Edição 2014. Disponível em: http://www.flip3d.com.br/web/pub/cfm/index9/?numero=14#page/12. Acesso em: 28 jul. 2021.

CIA. ARTÍSTICA ALOTROPICUS. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/ciaalotropicus/. Acesso em: 20 jul. 2021.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Teatro: Provocação e Dialogismo. São Paulo: Ed. Hucitec, 2006.

EVARISTO, Conceição. Cada vez mais o racismo no Brasil sai do armário. [Entrevista concedida a] Carta Capital, São Paulo, 23 março 2019. Disponível em https://www.cartacapital.com.br/cultura/conceicao-evaristo-cada-vez-mais-o-racismo-no-brasil-sai-do-armario/. Acesso em: 16 jul. 2021.

FERNANDES, Florestan. O Negro no Mundo dos Brancos. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1972.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas a outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

MEC – Ministério da Educação (Brasil). Bullying. Especialistas indicam formas de combate a atos de intimidação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/47721-especialistas-indicam-formas-de-combate-a-atos-de-intimidacao. Acesso em: 20 set. 2019.

MHF - Mental Health Foundation. Black, Asian and Minority Ethnic (BAME) Communities. Reino Unido. Disponível em: https://www.mentalhealth.org.uk/a-to-z/b/black-asian-and-minority-ethnic-bame-communities. Acesso em: 26 jul. 2021.

MHF - Mental Health Foundation. Mental health statistics: LGBTIQ+ people. Reino Unido. Disponível em: https://www.mentalhealth.org.uk/statistics/mental-health-statistics-lgbtiq-people. Acesso em: 26 jul. 2021.

MS - Ministério da Saúde (Brasil). Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Painel de Indicadores do SUS. Temático Saúde da População Negra. n. 10, v. VII. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/tematico_saude_populacao_negra_v._7.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.

MS - Ministério da Saúde (Brasil). Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico. n.30, v.48, 2017. Disponível em: https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wp-content/uploads/2021/03/2017025PerfilepidemiologicodastentativaseobitosporsuicidionoBrasilearededeatenaoasade.pdf. Acesso em: 26 jul. 2021.

NÓS MULHERES DA PERIFERIA. Site. Disponível em: https://nosmulheresdaperiferia.com.br/noticias/jurema-werneck-o-racismo-faz-com-que-pessoas-negras-adoecam-mais/. Acesso em: 16 jul. 2021.

ONU - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Brasil. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br. Acesso em: 20 jul. 2021.

SETEMBRO AMARELO®. Disponível em: https://www.setembroamarelo.com/. Acesso em: 28 jul. 2021.

SIGEVENTOS - Sistema Integrado de Gestão de Evento. INSCRIÇÃO - Processo Seletivo para Professor Tutor do PET Indígena da UFPB. 2021. Disponível em: https://sigeventos.ufpb.br/eventos/public/evento/IPSPPTPIU2021. Acesso em: 29 jul. 2021.

SOUZA, Jessé. A elite do Atraso: Da Escravidão à Lava Jato. São Paulo: LeYa, 2017.

UNICEF. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 20 jul. 2021.

Published

2022-03-02

How to Cite

Leipnitz, L., Medeiros Detmering, E. M., Bruce da Silva, E., de Andrade Barbosa, M., & Gomes da Silva, U. (2022). A Theater intervention and the construction of subjectivities in the school environment. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(22), 351-372. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.51091

Issue

Section

Dossiê 22 - Coletivos culturais - resistências, disputas e potências