Aesthetics and resistance in network in the scene of the Teatro das Oprimidas

Authors

  • Maria Bernardete Toneto Universidade de São Paulo
  • Marcos Horácio Gomes Dias Universidade São Judas Tadeu

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.51149

Keywords:

Madalena Theater, woman, gender, Theater of the Oppressed, civil rights, inclusion

Abstract

The purpose of this article is to contextualize the emergence of Teatro Madalena in the debate on women's rights and in the Brazilian artistic scene. This article intends to understand how the struggle for rights and inclusion is possible through art, even when reality are unfavorable. It also serves to think about what choices are made in this project, what proposals and discourses were privileged.

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Author Biographies

Maria Bernardete Toneto, Universidade de São Paulo

Maria Bernardete Toneto é doutoranda em Ciências, linha de pesquisa em Comunicação e Cultura, pelo Programa de Pós Graduação em Integração da América Latina, da Universidade de São Paulo (Prolam/USP). Possui Mestrado em Integração da América Latina (Prolam/USP), Especialização em Docência no Cenário do Ensino para a Compreensão (Universidade Cidade de São Paulo) e Graduação em Comunicação Social- Jornalismo pela Faculdade de Comunicação Social Cásper Líbero. È professora de pós graduação e graduação no Centro de Estudos Latino-americano em Cultura e Comunicação (Celacc/USP), Universidade Mackenzie e Universidade São Judas Tadeu. É coordenadora de projetos educacionais na Faculdade Paulus de Comunicação (Fapcom).

Marcos Horácio Gomes Dias, Universidade São Judas Tadeu

Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP. Possui Mestrado em História Social pela Universidade de São Paulo, USP, Especialização em Arte e Cultura Barroca pela Universidade Federal de Ouro Preto, UFOP e Graduação em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo, USP. É professor de pós-graduação e graduação no Centro Universitário Assunção (UNIFAI) e Universidade São Judas Tadeu (USJT)e no Museu de Arte Sacra de São Paulo (MAS).

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Published

2022-03-02

How to Cite

Toneto, M. B., & Dias, M. H. G. (2022). Aesthetics and resistance in network in the scene of the Teatro das Oprimidas. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(22), 191-218. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.51149

Issue

Section

Dossiê 22 - Coletivos culturais - resistências, disputas e potências