O Slam culture

knowledge, language and awareness

Authors

  • Miguel Ahumada Cristi UNILA
  • Aislene da Silva Lopes Universidade Federal da Integração Latino Americana - UNILA

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i23.53417

Keywords:

Slam, knowledge, language, awareness

Abstract

The slam is a cultural and artistic movement of North America origin. In Brazil, it is especially cultivated by the black population of the peripheries. This article aimed to work the slam from an interdisciplinary perspective: historical, social and pedagogical. Considering this, the text considers three dimensions of this movement: the historical development of the senses and meanings of the slam; the culture of slam and knowledge production; the pedagogical nature of slam, i.e. language awareness. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Ahumada Cristi, UNILA

Doutor em Educação e Sociedade pela Universitat de Barcelona, Espanha

Aislene da Silva Lopes, Universidade Federal da Integração Latino Americana - UNILA

graduanda de História/Licenciatura na Universidade Federal da Integração Latino Americana - UNILA

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BALBINO, Jéssica. Pelas margens: vozes femininas na literatura periférica. UNICAMP: Dissertação de mestrado, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base (Consulta: 20/03/2021)

D’ALVA, Roberta. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. São Paulo: Synergies Brésil, n° 9, 2011.

DE JESUS, Carolina. Quarto de despejo. Edição Popular: 1960.

DE MELO, Carolina; DOS ANJOS, Ana. O slam na encruzilhada dos Estudos Culturais. 44 Encontro Anual da ANPOCS-Brasil. Disponível em: https://www.anpocs2020.sinteseeventos.com.br/ (Consulta: 15/03/2021)

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Daniela. Slam Resistência: poesia, cidadania e insurgência. Brasília: Estúdios de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 59, 2020.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir, a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

INCB, Naciones Unidas. Las drogas, la delincuencia y la violencia: los efectos a nivel microsocial. 2003. Disponible en: https://www.incb.org/documents/Publications/AnnualReports/Thematic_chapters/Span i sh/AR_2003_S_Chapter_I.pdf (Consulta: 05/05/2021)

KILOMBA, Grada. O racismo está sempre se adaptando ao contemporâneo. Entrevista na Revista CULT, 7 de abril de 2016. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/grada-kilomba/ (consulta: 15/03/2021)

MIRÓN, María. Entre la casa y el ágora: género, espacio y poder en la polis griega. Revista La Aljaba, Segunda Época, Vol. XVIII, 2014.

NASCIMENTO, Jenyffer. Terra Fértil. São Paulo: Mjiba. 2014.

NEVES, Cynthia. Slams – letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. São Paulo: Linha D'Água, v. 30, n. 2, 2017.

PANTOJA, Deusyene; RODRIGUES, Enmilly; ABRANTES, Diego. O negro e o racismo no brasil: ênfase nas consequências psicológicas. Macapá: Arquivos Científicos (IMMES), v. 2, n. 2, 2019.

RIBEIRO, Paula; COSTA, Carlos. Racismo de estado, biopoder e negligência: retratos da saúde na história brasileira. Revista EPOS; Rio de Janeiro - RJ, Vol.7, nº 1, 2016.

ROSA, Carolina; SILVA, Gilberto. Carolina Maria de Jesus e o pensamento liminar na literatura brasileira. Revista Estudos Feministas, vol. 28 N°2, 2020.

SALOM, Julio; PIRES, Warley. La explosión de los slams de poesía hablada en Brasil. UNAL: Literatura: teoría, historia, crítica, vol.22, n°2, 2020.

VIANA, Leidiana. Poetry slam na escola: embate de vozes entre tradição e resistência. 2018. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Published

2022-09-01

How to Cite

Cristi, M. A. ., & Lopes, A. da S. (2022). O Slam culture: knowledge, language and awareness. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(23), 165-190. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i23.53417

Issue

Section

Dossiê 23: Artes e Culturas nas Cidades