Mental health weaved with affections, hands and ears

Authors

  • Gabriela Garcia de Carvalho Laguna Instituto Multidisciplinar em Saúde/Universidade Federal da Bahia
  • Ricardo Evangelista Fraga Instituto multidisciplinar em saúde/Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57030

Keywords:

mental health, art, integrality in health, education, mental health services, mentals disorders

Abstract

Art therapy is a mode of intervention that uses artistic expressions, which can be diverse, as a method to achieve a therapeutic objective and, telemonitoring, a significant resource for the continuity of health care, especially in times of social distance. From this perspective, a descriptive study is presented based on the experience of a medical student. The developed extension project aims to strengthen the relationship between art and health, promote the link between students, users and the health team, as well as the appreciation of the sensitive through dialogue and art. For this purpose, weekly drawing workshops were followed and, later, mandala workshops were conducted with users of a Psychosocial Care Center II in the interior of Bahia, as well as continuous telemonitoring of priority users who could benefit from a sensitive, periodic and continuous listening. Although the objective of the art therapy workshops is not the material product itself, but the process, the satisfaction of the participants in recognizing themselves capable of building something and seeing beauty in it was notorious and, for some, catalyst to start other projects in their lives.The construction of a safe space for exchanges, in the workshops and in the calls, allowed sharing that perhaps would be more difficult and/or would not find space to be addressed in other contexts, including therapeutic ones. Relationships of trust, bond and affection were established with the group, despite the challenge of adherence. Experience has shown that art, active listening, continuous care, contribute not only to mental health care, but also to the training of future qualified health professionals committed to the individual and collective needs of users of health services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Garcia de Carvalho Laguna, Instituto Multidisciplinar em Saúde/Universidade Federal da Bahia

Graduanda em Medicina.

Ricardo Evangelista Fraga, Instituto multidisciplinar em saúde/Universidade Federal da Bahia

Doutor em Imunologia.

References

AGGIO, C. M. et al. Efetividade do gerenciamento clínico por telemonitoramento para beneficiários com doenças crônicas na saúde suplementar. Saude e pesqui. (Impr.), 2022. https://doi.org/10.17765/2176-9206.2022v15n1.e9571

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Saúde mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasília, MS: 2004. Disponível em: http://www.ccs.saude.gov.br/saude_mental/pdf/sm_sus.pdf Acesso em: 06 jan. 2023

CARVALHO, M. M. M. J. O que é arte-terapia. In: CARVALHO, M. M. M. J. (org.), A arte cura? Recursos artísticos em psicoterapia. Campinas: Editorial Psy II, 1995. p. 23-26.

ESTECA, A. C. P.; ANDRADE, L. D. Desenhando a liberdade: A experiência de oficinas de desenho no sistema prisional. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 255-261, ago. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/503 Acesso em: 06 jan. 2023.

GAMEIRO, N. Fiocruz. Arte e cultura para promoção da saúde. Brasília, 22/03/2022. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/arte-e-culturapara-promocao-da-saude/ Acesso em: 06 jan. 2023

GOMES, L. B.; LEITE JUNIOR, F. F. NISE DA SILVEIRA: ARTE, CIÊNCIA E SAÚDE MENTAL. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 1512–1520, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.16891/2317-434X.v10.e3.a2022.pp1512-1520 .

LAGUNA, G. G. C. et al. . Contribuições da imersão no contexto da saúde coletiva para a formação ampliada em saúde. In: SILVA, Iara Nadine Vieira da Paz; SILVA FILHO, Paulo Sérgio da Paz; NUNES, Jordson Kaique Oliveira; MOTA, Lennara Pereira (orgs.). Epidemiologia, diagnóstico e intervenção em saúde pública. Teresina: Science e saúde, 2022, p. 55-63. DOI: https://doi.org/10.56161/sci.ed.20221028c5

LAGUNA, G. G. C.; MARQUES, C. R. Ensino de genética humana: novas abordagens para sensibilização de estudantes no contexto das síndromes genéticas. Genética na Escola, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 53–60, 2022. DOI: https://doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2022.422 .

LISBOA, N. A; SANTOS, S. F.; LIMA, E. I. A importância das tecnologias leves no processo de cuidar na atenção primária à saúde. Textura, v. 10, n. 19, p. 164–171, 15 dez. 2017. http://dx.doi.org/10.22479/244799342017v10n19p164-171

MENDONÇA, B. I. O.; BRITO, M. A. Q. Mandalas como recurso terapêutico na prática da Gestalt-Terapia. Revista IGT na Rede, v. 14, nº 27, 2017. p. 273 – 290. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/igt/v14n27/v14n27a09.pdf Acesso em: 06 jan. 2023

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Centro de Atenção Psicossocial - CAPS. [s.d.] Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/caps/caps . Acesso em: 6 jan. 2023.

MORAES, V. S. et al. Atendimento remoto à saúde no contexto da pandemia: revisão integrativa. Nursing, p. 7502–7515, 2022. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1372414 Acesso em: 06 jan. 2023.

MOREIRA, W. C. et al. Mental health interventions implemented in the COVID19 pandemic: what is the evidence? Revista brasileira de enfermagem, p. e20200635–e20200635, 2021. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0635

OLIVEIRA, A. L. de M.; PERES, R. S. As Oficinas Terapêuticas e a Lógica do Cuidado Psicossocial: Concepções dos(as) Coordenadores(as). Psicologia: Ciência e Profissão, v. 41, n. spe4, 13 set. 2021. https://doi.org/10.1590/1982-3703003204609

OLIVEIRA, R. J. ; FRAGA, R. E. A utilização das linguagens artísticas no processo formativo de estudantes de medicina: uma experiência acadêmica. Research, Society and Development, v. 11, p. e4211326392, 2022. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i3.26392

RODRIGUES, A. P. et al. Telemonitoramento como estratégia de cuidado longitudinal a grupos prioritários em tempos da COVID-19: uma experiência na atenção primária à saúde do município de Vitória-ES. APS em Revista, v. 2, n. 2, p. 189-196, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/handle/10/11655 Acesso em 06 jan. 2023.

SANTOS, D. C. S. ; CAZÉ, A. B. Educação em saúde mental. In: REIS, Eduardo José Farias Borges dos et al. (orgs.). Abraçando o SUS: Educação em Saúde na Comunidade do Alto das Pombas. Salvador: EdUFBA, 2022. p. 99-115.

SOUZA, J. W. R. et al. Tecnologias leves na atenção básica: discurso dos enfermeiros. Revista Saúde & Ciência Online, v. 9, n. 3, set.-dez. 2020. Disponível em: https://rsc.revistas.ufcg.edu.br/index.php/rsc/article/view/460 Acesso em: 06 jan. 2023.

TAVARES, C. M. M. O papel da arte nos centros de atenção psicossocial - CAPS. Revista brasileira de enfermagem, v. 56, n. 1, p. 35–39, fev. 2003. https://doi.org/10.1590/S0034-71672003000100007

TAVARES, C. M. M.; SOBRAL, V. R. S. Avaliação das práticas de cuidar envolvendo arte no âmbito do Centro de Atenção Psicossocial (CAPS). Revista Mineira de Enfermagem, v. 9, n. 2, p. 121–125, 2005. Disponível em: https://www.reme.org.br/artigo/detalhes/449#:~:text=A%20avalia%C3%A7%C3%A3o%20das%20pr%C3%A1ticas%20de%20cuidar%20com%20arte%20%C3%A9%20necess%C3%A1ria,%2Destar%2C%20sa%C3%BAde%20e%20cidadania . Acesso em: 06 jan. 2023.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1998. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/ribeiraodasneves/noticias/vem-ai-o-iii-ifmg-debate/zabala-a-pratica-educativa.pdf Acesso em: 06 jan. 2023.

Published

2023-09-08

How to Cite

Laguna, G. G. de C., & Fraga, R. E. (2023). Mental health weaved with affections, hands and ears. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 13(25), 666-677. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57030