A Memory as cultural heritage: alterities and narratives about the Toca da Baixa dos Caboclos archaeological site, Piauí
alteridades e narrativas sobre o Sítio arqueológico Toca da Baixa dos Caboclos, Piauí
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v14i27.63186Keywords:
Decolonial Heritage Education; Oral History; Memory; Cultural Identity; Cultural heritageAbstract
In this work, we use orality to verify the relationships of belonging and memory as a way of safeguarding cultural heritage, in the community in the area of the Toca da Baixa dos Caboclos archaeological site. The site is located in the municipality of São João do Piauí, in the Serra da Capivara National Park area, Northeast of Brazil, and has a diversity of archaeological remains such as potteries containing human burials dated by radiocarbon from 450 to 140 cal. years before the present, that is, four centuries past, in addition to stone tool lithic artifacts and rock paintings. The stories told by Dona Isidória and members of her family, owners of the land where the site was registered, refer to their identification as indigenous people and descendants of the human groups buried there. We transcribe these people's impressions of the materialities of the past and present. A fact that, to a certain extent, shapes its social memory and cultural identity and helps to preserve the local archaeological heritage.
Keywords: Decolonial Heritage Education; Oral History; Memory; Cultural Identity; Cultural heritage
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da História. In: PINSKY, Carla (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, p.155-202, 2010.
ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. Rio de Janeiro: FGV, 2004.
BEZERRA, Marcia. Teto e Afeto: Sobre as pessoas, as coisas e a arqueologia na Amazônia. Belém: GKNoronha, 2017.
BORBA, Fernanda M., ALMEIDA, Graciele T., BANDEIRA, Dione R. História Oral e Arqueologia: Possibilidades e Limites das Fontes Orais na Pesquisa Arqueológica. VIII Encontro Regional Sul de História Oral, Joinville/SC., p. 338-344, 2015.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade - lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, Editora da Universidade de São Paulo, 1987.
CARVALHO, Luzia Maria de Sousa. O que nos dizem os mortos? Aspectos alimentares inferem modos de vida dos povos pretéritos na Serra da Capivara. Dissertação (Mestrado em Arqueologia) - Universidade Federal do Piauí, Teresino, 2019.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CHAGAS, Mario Sousa. Educação, museu e patrimônio: tensão, devoração e adjetivação. In: TOLENTINO, Átila B. (Org.). Educação Patrimonial: educação, memórias e identidades. [Caderno Temático de Educação Patrimonial, n. 3]. João Pessoa: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2013. p 27-31.
COSTA, Eliane Miranda; COSTA, Diogo Menezes; PACHECO, Agenor Sarraf. Patrimônio Arqueológico e Memória: Reflexões sobre a Construção da Identidade no Rio Mapuá, Marajó, PA/Brasil. XXVIII Simpósio Nacional de História. Lugares dos Historiadores: novos e velhos desafios. Florianópolis - SC, 2015.
DAVALLON, Jean. Memória e patrimônio: por uma abordagem dos regimes de patrimonialização. In: TARDY, Cécile; DODEBEI, Vera. Memória e novos patrimônios. Marseille: Open Edition Press, 2015.
DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. História Oral, 6. https://doi.org/10.51880/ho.v6i0.62, 2009.
FERREIRA, Maria Aparecida Gomes. “Eu tirava conclusão de uma nuvem pra outra”: Uma reflexão sobre histórias. História Oral, v. 1, n. 15, p. 9-34, jan.-jun. 2012.
FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim; CLEROT, Pedro; BEZERRA, Juliana; RAMASSOTE, Rodrigo. Educação Patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília, DF: Iphan/DAF/Cogedip/Ceduc, 2014.
FONSECA, Maria Cecília Londres. O patrimônio em processo: trajetória da política federal de preservação no Brasil. 2. ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: UFRJ/MinC/IPHAN, 2005.
FREITAS, Aline Gonçalves; LEÔNCIO, Yannara Brennda da Silva; CARVALHO, Luzia Maria de Sousa; NASCIMENTO, Ana Luisa Meneses Lage; CHAVES, Sérgio Augusto de Miranda. Paisagem, clima e subsistência no Sudeste do Piauí: Estudos arqueopalinológicos no Sítio Toca da Baixa dos Caboclos. Clio Série Arqueológica, Recife, v. 37, n. 1, p. 211-238, 2022
GNECCO, Cristóbal. Caminos de la Arqueología: de la violencia epistémica a la relacionalidad. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 4, n. 1, p. 15-26, jan.- abr., 2009.
GOMES, Ângela de Castro. (Org.) Direitos e Cidadania: memória, política e cultura. Rio de Janeiro: FGV, 2007.
GUIDON, Niède; VERGNE, Cleonice; VIDAL, Irma Asón. Sítio Toca da Baixa dos Caboclos. Um abrigo funerário do enclave arqueológico do Parque Nacional da Serra da Capivara. Clio Série Arqueológica, Recife, v.1, n.13, p. 127-144, 1998.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo, Vértice, 1990.
HOLTORF, Cornelius. Iconoclasm. The destruction to loss of heritage reconsidered. In: G.Coulter-Smith (Ed.) Art in the Age of Terrorism. London, Holberton, p. 228-240, 2005.
ICOMOS/ICAHM. Carta de Lausanne: Carta para Gestão e Proteção do Patrimônio Arqueológico, 1990. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/226.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Portaria nº 137, de 28 de abril de 2016. Estabelece diretrizes de Educação Patrimonial no âmbito do Iphan e das Casas do Patrimônio. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Portaria_n_137_de_28_de_abril_de_2016.pdf. Acesso em: 24 mai. 2024.
LEITE, Ledja Suzane da Silva. O perfil funerário do sítio pré-histórico Toca da Baixa dos Caboclos - sudeste do Piauí - Brasil. Dissertação (Mestrado em Arqueologia) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.
MARTIN, Gabriela. Pré-história do Nordeste do Brasil. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.
MEDEIROS, Ricardo Pinto de. Povos Indígenas do Sertão Nordestino no Período Colonial: descobrimentos, alianças, resistências e encobrimento. Revista FUMDHAMentos, São Raimundo Nonato, v. 1, p. 7-52, 2002.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
OLIVEIRA, Ana. Stela de Negreiros. O Povoamento Colonial do Sudeste do Piauí: indígenas e colonizadores, conflitos e resistência. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.
ORSER Jr., Charles. Introdução à Arqueologia Histórica. Belo Horizonte: Oficina de Livros, 1992.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina; CES, 2009, p. 23-72.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina; CES, 2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula; NUNES, João Arriscado. Introdução: para Ampliar o Cânone da Ciência: a Diversidade Epistemológica do Mundo. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Semear Outras Soluções: os Caminhos da Biodiversidade e dos Conhecimentos Rivais. Porto: Edições Afrontamento, 2004. p. 23-101.
SANTOS, Josimar; SOUSA, Luana Mateus. Guardiões da memória: um estudo na Serra do Evaristo sobre os aspectos semelhantes entre cultura africana e brasileira. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v.8, n.4, p.14-22, 2020.
SANTOS, Pablo Patrick Jovino. Memórias e narrativas sobre as populações indígenas em São Raimundo Nonato - PI e microrregião: uma descrição sobre as produções históricas antecedentes, abordagens precursoras e relatos orais. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arqueologia e Preservação Patrimonial) - Universidade Federal do Vale do São Francisco, Campus Serra da Capivara, São Raimundo Nonato, 2019.
TOLENTINO, Átila Bezerra. Educação Patrimonial Decolonial: perspectivas e entraves nas práticas de patrimonialização federal. Sillogés, Rio Grande do Sul, v.1, n.1, p. 41-60, jan./jul. 2018
VELHO, Gilberto. Patrimônio, negociação e conflito. Maná, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 237-248, 2006.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
WALSH, Catherine. Interculturalidad, Estado, Sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolı́var/Ediciones Abya-Yala, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.