The theory of discourse as a theoretical and methodological approach in the field of public policies in education
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v4i8.40313Palavras-chave:
Discourse theory, assessment, discourse, politics.Resumo
Assessment, as an institutional practice, has been designed for the sphere of higher education in response to the conflicts that prevail in the discourses that seek dominance in this field. Assessment is a discourse that clarifies the meanings, beliefs and values of both people and institutions with regard to conflicts and states of tension, as well as disputes and authority. Understanding assessment as being a discourse creates a need to follow an analytical path that places us in a realm beyond mere words and takes account of contexts, people, and meanings that are established through social practices. Thus, the Dicourse Theory provides theoretical and methodological categories that can assist us in conducting an analysis of the meanings surrounding the discourses of (and within) assessment. The reason for this is that in the Dicourse Theory, language is not regarded as the core of analysis but rather as one of the dimensions of social practices, and involves the inclusion of people and their relationships within a social domain that is constituted and being transformed.Downloads
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).