A Popular University in Brazil for the People: the Way this Can Be Achieved
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v6i11.40384Palavras-chave:
People’s university, socialism, historic bloc, forms of transition to revolutionary powerResumo
This article addresses the question of the importance of holding a debate about the current project to set up a people´s university in Brazil, It is argued that a point of departure can be suggested for an in-depth approach to this question on the basis of the Marxist concept of history – which means that a people´s university can only exist in a future socialist State. According to Marx, the State represents the interests of the bourgoisie and as such, it is not in its interests to offer equal educational opportunities for everyone. The struggle for a people´s university – and for people´s education in general – must form a part of the struggle to replace the capitalist system with a socialist State. The big problem is to define how, in the light of current conditions, a pathway to socialism can be pursued. In this article, stress is laid on the importance of the “historic bloc” put forward by A. Gramsci and this, together with the legacy of L. C. Prestes, draws attention to the need to take account of forms of transition or approximation to revolutionary power, thus paving the way for a socialist revolution.Downloads
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).