COMUNICAÇÃO, GÊNERO E EDUCAÇÃO : NOVAS PERSPECTIVAS PARA O ENSINO E A PRÁTICA DO JORNALISMO

COMMUNICATION, GENDER AND EDUCATION: NEW PERSPECTIVES FORTHE TEACHING AND PRACTICE OF JOURNALISM

Authors

  • Érika Alfaro de Araújo Universidade Estadual Paulista, Unesp Author
  • Ana Paula Veloso Silveira Teodoro Rodarte Universidade Estadual Paulista, Unesp Author
  • Mauro de Souza Ventura Universidade Estadual Paulista, Unesp Author

DOI:

https://doi.org/10.22409/4dkeh603

Keywords:

Communication, Journalism, Sports Journalism, Education, Gender

Abstract

The aim of this study is to foster connections between education, gender, and journalism, within the field of communication. The proposal is to analyze the guidelines of the Minimanual de Jornalismo Humanizado – Jornalismo Esportivo, produced by the feminist NGO Think Olga, through reflections on journalism education and the possibility of a more diverse practice. The main argument is that incorporating discussions on gender and other social markers, such as race, class, and sexuality, into the training of professionals, along with revising hegemonic and masculine models that dominate sports journalism, through initiatives like the one presented in the document, could lead to transformative changes in journalism practices. Following a qualitative analysis, it is possible to conclude that the material aims to identify historical patterns of power relations based on gender inequality and to suggest pathways to overcome them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Érika Alfaro de Araújo, Universidade Estadual Paulista, Unesp

    Érika Alfaro de Araújo is PhD student in the Postgraduate Program in Communication from the São Paulo State University (Unesp), holds a Master of Communication from the São Paulo State University (Unesp), Brazil, and is a journalist graduated at the same university. Conducts research in the line of Media Processes and Sociocultural Practices with a focus on sports journalism and its relationships with gender studies.

  • Ana Paula Veloso Silveira Teodoro Rodarte, Universidade Estadual Paulista, Unesp

    Jornalista e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Campus Bauru-SP, com pesquisada financiada CAPES (processo n. 8887.683529/2022-00).

  • Mauro de Souza Ventura, Universidade Estadual Paulista, Unesp

    Mauro Souza Ventura is Associate Professor at the São Paulo State University
    (Unesp). Graduated in Social Communication from the Pontifical Catholic University of
    Rio Grande do Sul (PUC-RS), holds a Master of Journalism and Publishing from the
    University of São Paulo (USP) and a PhD in Literary Theory and Comparative
    Literature from the University of São Paulo (USP). Postdoctoral internships at the
    Department of Literary Theory at Unicamp (2005-2006) and at the Institut für
    Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, University of Vienna (2011). He is
    currently a Postgraduate Professor in Communication at São Paulo State University
    (Unesp), where he guides Masters and Doctorate researches and Professor of the
    Undergraduate Course in Journalism.

References

Referências

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Polém, 2019.

ALFARO, Rosa María. Una comunicación para otro desarrollo: para el diálogo entre el norte y el sur. Lima: Calandria, Asociación de Comunicadores Sociales, 2015.

ARAÚJO, Érika Alfaro. Mulheres em campo: gênero no jornalismo esportivo brasileiro. Curitiba: Appris, 2023.

BARROS, Laan Mendes de; BROGNA, Marcos de Souza. La educación en Paulo Freire como “reparto de lo sensible”: educomunicación y estesia. In: MARTINO, Bettina; LLAVER, Nora. Recrear, reinventar. Paulo Freire 100 años. Mendoza: FCPYS – UNCuyo, 2022.

BERGER, Christa. A pesquisa em comunicação na América Latina. In: HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luiz C.; FRANÇA, Vera V. Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2011.

BERTASSO, Daiane; NASCIMENTO, Fernanda; GUSTAFSON, Jessica. “Jornalismo e gênero: a emergência de uma disciplina e um relato de docência compartilhada”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 2, 2020.

BUENFIL BURGOS, Rosa Nidia. “Análisis del discurso y educación”, publicado por el Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México DF, DIE 26, 1992.

CHAHER, Sandra e SANTORO, Sonia. Las palabras tienen sexo: introducción a un periodismo con perspectiva de género. Buenos Aires: Artemisa Comunicación Ediciones, 2007, 1a. ed.

CREMONA, María Florencia; SPINELLI, Eleonora. Género, comunicación y educación. Tram[p]as de la Comunicación y la Cultura; n. 74, Facultad de Periodismo y Comunicación Social/UNLP, 2013.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

COSTA, Luciana Miranda; SOUSA, Raissa Lennon Nascimento. O OUTRO DO OUTRO: SERENA WILLIAMS E A CONSTRUÇÃO DA IMAGEM DA MULHER NEGRA NA MÍDIA. Aturá - Revista Pan-Amazônica de Comunicação, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 87–102, 2019. DOI: 10.20873/uft.2526-8031.2019v3n1p87. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/atura/article/view/6660. Acesso em: 8 jul. 2024.

DA FONSECA, André Azevedo. A pedagogia de Paulo Freire e o projeto pedagógico de Jornalismo. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, v. 3, n.13, 2018.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. Livro Digital.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

MORAES, Fabiana. A pauta é uma arma de combate: subjetividade, prática reflexiva e posicionamento para superar um jornalismo que desumaniza. Porto Alegre: Arquipélago, 2022.

PEDRO, Joana Maria. Traduzindo o debate: o uso da categoria gênero na pesquisa histórica. História, São Paulo, USP, v. 24, n. 1, p. 77-98, 2005.

PISCITELLI, Adriana. Recriando a (categoria) mulher? In: ALGRANTI, Leila Mezan (org.). A prática feminista e o conceito de gênero. Campinas: IFCH/ Unicamp, 2002.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque (org.). Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

THINK OLGA, Minimanual de Jornalismo Humanizado. Parte VII: Jornalismo Esportivo. 2018. Disponível em: https://thinkolga.com/ferramentas/ Acesso em: 9 jul. 2024.

THINK OLGA. Sobre Nós, [s.d]. Disponível em: https://l1nq.com/3maCt. Acesso em: 8 jul. 2024.

VEIGA DA SILVA, Marcia. Masculino, o gênero do jornalismo: modos de produção das notícias. Florianópolis: Insular, 2014.

VEIGA DA SILVA, Marcia. Saberes para a profissão, sujeitos possíveis: um olhar sobre a formação universitária dos jornalistas e as implicações dos regimes de poder-saber nas possibilidades de encontros com a alteridade. 2015. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

Published

2025-12-11

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

COMUNICAÇÃO, GÊNERO E EDUCAÇÃO : NOVAS PERSPECTIVAS PARA O ENSINO E A PRÁTICA DO JORNALISMO: COMMUNICATION, GENDER AND EDUCATION: NEW PERSPECTIVES FORTHE TEACHING AND PRACTICE OF JOURNALISM. (2025). RevistAleph, 1(43). https://doi.org/10.22409/4dkeh603