ACESSIBILIDADE DIGITAL E INCLUSÃO: O QUE PODEMOS APRENDER COM A ÉTICA HACKER?

DIGITAL ACCESSIBILITY AND INCLUSION: WHAT CAN WE LEARN FROMHACKER ETHICS?

Authors

  • Maria Paula Gonzaga Magalhães Universidade Federal Fluminense Author
  • Dagmar Mello e Silva Universidade Federal Fluminense Author
  • Helen Pereira Ferreira Universidade Federal Fluminense Author

DOI:

https://doi.org/10.22409/brm66a10

Keywords:

Inclusion, Accessibility, Hacker ethic, Education

Abstract

This paper presents some initial reflections from an ongoing Master's research, articulated with a postdoctoral study on Multiliteracies and Visual Culture in school settings, developed within the Graduate Program in Education at the Fluminense Federal University and the Federal University of Rio de Janeiro. This study seeks to problematize accessibility and inclusion in the spaces and times of digital social networks. To this end, we address the philosophical principles of the "hacker ethic" to envision a more collaborative, collective, and shared education, grounded in the defense of free access to the internet and the range of technologies constituting Digital Culture. Methodologically, we adopted intervention research through the cartographic method to follow the reterritorialization processes of elementary school students in virtual spaces, through sensitization workshops aimed at forming multiplying agents who bridge the cultures of inclusion and digital culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB 4/2009. Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 5 ago. 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 5 ago. 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 5 ago. 2021.

BRASIL. Política Nacional da Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Portaria nº 555/2007, prorrogada pela Portaria nº 948/2007, Ministro da Educação, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 5 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer n. 17/2001. Sobre as diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília, 2001. Disponível em: Acesso em:5 ago. 2021.

CITTON, Yves. Da Ecologia à Economia da Atenção. Ayvu, Revista de Psicologia. v.5, n. 01, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ayvu/article/view/27498/15999 Acesso em: 18 nov. 2024.

HIMANEN, Pekka. A ética dos hackers e o espírito da era da informação. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2001.

MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 745–768, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646472 . Acesso em: 18 nov. 2024.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. 3a. ed. São Paulo: Editora 34, 1999.

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa- intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010

PRETTO, Nelson de Luca. Educações, culturas e hackers: escritos e reflexões. Salvador: EDUFBA, 2017.

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral das Nações Unidas, 1948. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/deconu/textos/integra.htm. Acesso em: 5 ago. 2021.

UNESCO. Declaração de Salamanca - Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 5 ago. 2021.

Published

2025-11-20

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

ACESSIBILIDADE DIGITAL E INCLUSÃO: O QUE PODEMOS APRENDER COM A ÉTICA HACKER? DIGITAL ACCESSIBILITY AND INCLUSION: WHAT CAN WE LEARN FROMHACKER ETHICS?. (2025). RevistAleph, 1(43). https://doi.org/10.22409/brm66a10