TV INES UM VEÍCULO DE ACESSIBILIDADE PARA A COMUNIDADE SURDA

Authors

  • Maria Ines Batista Barbosa Instituto Nacional de Educação de Surdos

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2iEspecial.50338

Keywords:

surdez, web TV, acessibilidade

Abstract

The text presents behind the scenes and some thoughts on a web TV for and with the deaf. With an information gap from the lack of accessibility in digital media for this group, the creation of a web TV brings new and great challenges to a field that seemed consolidated in its practices of producing audiovisual material. The media space, which reflects, but also constructs the discourses that circulate in society, has for decades made the dissemination and legitimization of a “lack” social representation about deafness and the deaf subject. The creation of a web TV - TV INES, seeks to break with this hegemonic discourse and the hiring of deaf presenters, the participation of deaf consultants and professionals in the field of Deaf Education in this new media space aims to provide the deaf community with the possibility of seeing represents in a media product and for the listening community it is the opportunity to break preconceptions. The daily life behind the scenes of the TV demanded a change of paradigm in relation to communication, bilingual space and acceptance of differences. The experience enabled the inclusion of new techniques in the work dynamics that made it possible to build a bilingual material fully accessible to the deaf community.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Ines Batista Barbosa, Instituto Nacional de Educação de Surdos

Doutora e mestre em Educação em Ciências e Saúde pela UFRJ, Fonoaudióloga do Instituto Nacional de Educação de Surdos e Docente do curso de graduação em Fonoaudiologia da Universidade Veiga de Almeida.

References

Referências:

BARBOSA, M. I. B.; REZENDE FILHO, L. A. C. de. MODOS DE ENDEREÇAMENTO DE UM PROGRAMA EDUCATIVO DA TV INES PARA CRIANÇAS SURDAS. 2020, 236 f.Tese (Doutorado em Educação e Saúde) Instituto Nutes de Educação em Saúde, UFRJ, 2020.

ELLSWORTH, E. Modos de Endereçamento: uma coisa de cinema. In: SILVA, T. T. (org). Nunca fomos humanos: metamorfoses da subjetividade contemporânea. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.

FISCHER, R. M. B. Televisão & Educação: fruir e pensar a TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

GOLOS, D. B. The Representation of Deaf Characters in Children’s Education Television in the US: Jornal of Children and Mídia, 4:3, p.248-264, 2014.

HALL, S. Da Diáspora. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

_____. Reflexões sobre o modelo de codificação/decodificação: Uma entrevista com Stuart Hall. In: SOVIK, L (org.). Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília: Unesco, cap. 4, 2003. p. 353-386.

NORONHA, D. P. A. Cinema, Memória e Educação em Direitos Humanos – ouso de filmes em sala de aula e disputa pela narrativa sobre a ditadura civil- militar brasileira. Portugal: Educação, Sociedade & Cultura, v 54, p. 131-152, 2019.

SIQUEIRA, J. M. Meios e Linguagens Acessiveis: Um estudo sobre a produção jornalística do programa Café com Pimenta – TV INES. 2015, 129 f. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) Programa de Pós-Graduação em Jornalismo: Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

STAIGER, J. Minorites and Media. In: STAIGER, J. Midia Reection Stadies, New York Universitye, Press, p. 165-185, 2005.

THOMA, A. S. O cinema e a flutuação das representações surdas - Que drama se desenrola neste filme? Depende da perspectiva... 2002. 259f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2002.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.) Identidade e Diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p.7-72.

Published

2022-10-26

How to Cite

Barbosa, M. I. B. (2022). TV INES UM VEÍCULO DE ACESSIBILIDADE PARA A COMUNIDADE SURDA. RevistAleph, 2(Especial). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2iEspecial.50338