O DILEMAS DAS REDES E A MODULAÇÃO DOS COMPORTAMENTOS DOS USUÁRIOS: O QUE ISSO TEM A VER COM OS PROCESSOS DE APRENDIZAGEM?

Authors

  • Denize Sepúlveda UERJ / FFP
  • Yuri Sepúlveda Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.50581

Keywords:

Social networks, . Behaviors, Learning

Abstract

This article aims to establish some analyzes on the documentary “The Social Dilemma” and its relationship with the modulation of users' behaviors. We developed an argument that in this relationship learning processes are established that interfere in the development of people's worldview, influencing the level of critical awareness of the subjects. As provisional considerations we indicate the importance of the role of the school with the students as a way to enable the development of their emancipation capacities, in an attempt to allow them to weave ways of coping with the situations of oppression that they are experiencing along the social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências:

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Dialética negativa. Tradução de M. A. Casanova. Revisão de E. S. Neves Silva. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BESSAS, Alex. Índice de suicídio entre adolescentes cresce 24% em nove anos. Disponível em: https://www.otempo.com.br/interessa/indice-de-suicidio-entre-adolescentes-cresce-24-em-nove-anos-1.2173731. 2019. Acesso em: 10/10/2020.

COSTA, Ana Kerlly Souza da. Hipersexualizaçao frente ao empoderamento: a objetificação do corpo feminino evidenciada. Disponível em: https://7seminario.furg.br/images/arquivo/338.pdf. Acesso em: Acesso em: 10/10/2020.

CUNHA, Marcus Vinicius. A psicologia na educação: dos paradigmas científicos às finalidades educacionais. Cadernos Espinosanos. São Paulo, vol. 4, n. 2, jul./dez. 1988.

FARMACÊUTICO DIGITAL. “O que é quarentena? O que é isolamento?” Disponível em: https://farmaceuticodigital.com/2020/03/o-que-e-quarentena.html. Acesso em: 14/10/2020).

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 1981.

SKINNER, Burrhus Frederic. O mito da liberdade. Rio de Janeiro: Bloch, 1973.

KLEIN, Naomi. A doutrina do choque. São Paulo: SmartBook, 2009.

LUKÁCS, Gyõrgy. Para uma ontologia do ser social. V. 2, Boitempo: São Paulo, 2014.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. “O que é Covid-19”. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#como-se-proteger. Acesso em: 14/10/2020.

UNICEF. Cyberbullying: o que é e como pará-lo – 10 coisas que adolescentes querem saber sobre cyberbullying. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/cyberbullying-o-que-eh-e-como-para-lo. Acesso em: 09/10/2020.

POLITIZE. Violência doméstica no Brasil: desafios do isolamento. Disponível em:

https://www.politize.com.br/violencia-domestica-no-brasil/ . Acesso em: 11/10/2020.

SANTOS, Edméa Oliveira dos. Educação Online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. Programa de Pós-Graduação em Educação. 351 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.

SEPÚLVEDA, Denize. Avaliação, formação do/a professor/a e fracasso escolar: uma relação de complexidade presente no cotidiano da escola. Programa de Pós-Graduação em Educação. 156 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2003.

SODRÉ, Muniz. O globalismo como neobarbárie. In: MORAES, Dênis (org.). Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro: Record, 2004.

TANZI, Alexandre. Suicídio aumenta entre adolescentes e jovens nos EUA. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/bloomberg/2019/10/17/suicidio-aumenta-entre-adolescens-e-jovens-nos-eua.htm. Acesso em: 10/10/2020.

ZUBOFF, Shoshana. Facebook, Google e uma era das trevas do capitalismo de vigilância. 25 de Janeiro de 2019. Disponível em: https://www.ft.com/content/7fafec06-1ea2-11e9-b126-46fc3ad87c65. Acesso em: 25/04/2021.

Published

2021-11-18

How to Cite

Sepúlveda, D., & Sepúlveda, Y. (2021). O DILEMAS DAS REDES E A MODULAÇÃO DOS COMPORTAMENTOS DOS USUÁRIOS: O QUE ISSO TEM A VER COM OS PROCESSOS DE APRENDIZAGEM?. RevistAleph, (36). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.50581