30 ANOS DA ECOPEDAGOGIA:

BREVE ENSAIO SOBRE ORIGEM E REINVENÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi39.55892

Keywords:

Ecopedagogia, Origem, Reinvenção

Abstract

This essay is an introduction to Ecopedagogy and the ongoing process of reinvention and establishment of new theoretical and practical bases, with its new challenges in the current time we live. The question that guides the reflection is simple: what is Ecopedagogy? To answer the question, the text was divided into three parts: 1) on the Latin American origins of Ecopedagogy 50 years ago; 2) the paths of Ecopedagogy throughout its 50 years; 3) the process of reinventing Ecopedagogy based on the three pillars of criticism: patriarchy, modernity and capitalism. We close the essay with a set of propositions for a collective journey in view of the constitution of Ecopedagogy as a field of investigation.

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Author Biography

Ivo Dickmann, Unochapecó

Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação - Unochapecó. Pós-doutor em Educação (Uninove, 2017-2018). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2011-2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2008-2010). Bacharel em Filosofia pelo Instituto Superior de Filosofia Berthier (IFIBE, 2005-2007). Principal foco de atuação e pesquisa: Educação (perspectiva crítica e libertadora), Educação Ambiental (formação de educadores ambientais, ambientalização curricular, educação ambiental freiriana escolar e Pedagogia do Meio Ambiente Oprimido), Educação Popular (metodologia e epistemologia de Paulo Freire) e Universidades Comunitárias. Líder do Palavração - Grupo de Estudos, Pesquisa e Documentação em Educação Ambiental Freiriana. Entre as principais obras publicadas estão artigos em revistas científicas e os livros: Primeiras Palavras em Paulo Freire (2008; 2016; 2019), Pedagogia da Memória (2017), Dinâmicas Pedagógicas (2017), Educação Ambiental na América Latina (2018). Editor-chefe da Revista Pedagógica.

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Published

2022-12-15

How to Cite

Dickmann, I. (2022). 30 ANOS DA ECOPEDAGOGIA:: BREVE ENSAIO SOBRE ORIGEM E REINVENÇÃO. RevistAleph, (39). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi39.55892