“INSTITUTING” TEACHING ACTIONS: IMPLEMENTING LAWS 10.639-03 AND 11.645-08, CURRICULAR PRACTICES AND MULTIPLE KNOWLEDGES

Authors

  • Maria de Fatima Barbosa Pires FME-Niteroi (RJ)
  • Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i1.60431

Keywords:

Ensino de História. Experiências Instituintes. Interculturalidade; Saberes docentes. Currículo.

Abstract

This article adopts a historical and documentary approach with a focus on discourse analysis, based on the theoretical propositions of Michel Foucault, particularly in his archaeological phase. The study examines the discourse found in the "instituting" projects of the municipal education network in Niterói, RJ, as a system of discursivities that is independent of individual wills. The research results indicate that the "instituting" projects contribute to interculturality and the autonomy of teachers, creating a space for "otherness." They also prove to be a promising avenue for destabilizing curricular traditions that hinder the emergence of plural knowledge. The study highlights the importance of preserving the memory of these projects as a source for building new curriculum models and new possible worlds.

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Author Biography

Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora emérita da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bacharel e Licenciada em História pela UFRJ, Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense e Doutora em Educação pela a Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, realizou estágio pós-doutoral sob a supervisão de Durval Muniz de Albuquerque Junior (2017) na Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista de produtividade em pesquisa do CNPQ, integra o quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRJ e do Programa de Pós-graduação em Ensino de História, Mestrado profissional-PROFHistória/ CAPES/UFRJ. No PPGE, coordena a linha de pesquisa Currículo, ensino e diferença. É líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de História e Formação de Professores /GEHPROF/UFRJ/ DGP/CNPQ que integra o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História-LEPEH/UFRJ e o Laboratório do Núcleo de Estudos Curriculares - NEC da Faculdade de Educação/UFRJ. Participa como pesquisadora senior do Grupo de Pesquisa interinstitucional Oficinas de História. Suas pesquisas, nas áreas do currículo e ensino de História, focalizam a relação dos docentes com os saberes que ensinam, em diferentes contextos curriculares de atuação e formação, no contemporâneo e em perspectiva histórica, com atenção para as potencialidades da indução profissional docente. No período de 2008 a 2015 exerceu a função de Diretora da Faculdade de Educação da UFRJ e de 2017 a 2019 a coordenação adjunta nacional do Profhistória.

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Published

2024-05-07

How to Cite

Pires, M. de F. B., & Ferreira da Costa Monteiro, A. M. (2024). “INSTITUTING” TEACHING ACTIONS: IMPLEMENTING LAWS 10.639-03 AND 11.645-08, CURRICULAR PRACTICES AND MULTIPLE KNOWLEDGES. RevistAleph, 1(41). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i1.60431