INSTITUTIONAL PROJECT

EDUCATION PROCESSES FOR AN ANTI-RACIST EDUCATION

Authors

  • Bianca de Macedo Abreu Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Juliana de Macedo Abreu Centro Universitário Carioca (UNICARIOCA)

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i1.62014

Keywords:

Education processes, Anti-racist education, Institutional project, Integrated policy, Reference Curriculum

Abstract

This article addresses education as a possibility of knowledge that gives people the opportunity to transform lives through living wisdom arising from life acquired knowledge, exchanges, reflections and learning. We aim to share activities from an instituting project, carried out in a municipal  education unit, with an emphasis on anti-racist education, based on awareness of the differences and diversities highlighted, to strengthen the integral education of individuals in an egalitarian way. The educational proposal aims to contribute to the education processes and is predominantly based on curricular references and laws 10,639/2003 and 11,645/2008. These are developed beyond current educational policies, due to the importance of the stories that constitute the Brazilian reality and the struggle for an integrated, emancipatory and meaningful policy.

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Author Biographies

Bianca de Macedo Abreu, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais (FFP/UERJ/PPGedu). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais (FFP/UERJ/PPGedu). Membro dos Grupos de Pesquisa:"Tri-Vértice: Formação de Professores, Didática e Educação Matemática" e "Formação de Professores, Processos e Práticas Educativas". Pós-graduada em Língua Portuguesa (FFP/UERJ); Supervisão e Administração Escolar (UCAM); Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF). Licenciada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ).

Juliana de Macedo Abreu, Centro Universitário Carioca (UNICARIOCA)

Mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação no Centro Universitário UniCarioca. Graduada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professora na Educação Infantil na Fundação Pública Municipal de Educação de Niterói (FME). Professora de Inglês para turmas do 2 segmento e do Ensino Médio, na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro.

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Published

2024-04-26

How to Cite

de Macedo Abreu, B., & de Macedo Abreu, J. (2024). INSTITUTIONAL PROJECT: EDUCATION PROCESSES FOR AN ANTI-RACIST EDUCATION. RevistAleph, 1(41). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i1.62014

Issue

Section

Experiências Instituintes