CORDEL LITERATURE AND HUMAN DIGNITY: AN EDUCATIONAL INNOVATION IN ATTENDING STUDENTS WITH GIFTED BEHAVIOR
DOI:
https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.49467Keywords:
inclusion, innovation, gifted behavior, teacher trainingAbstract
In this paper we talk about the Interactive Workshop "Life and Human Dignity rhymed in Cordel", held with gifted students of Basic Education, offered as a supplementary and school inclusion activity in a federal university environment. Created and applied through innovative methodology, the workshop aimed to promote human dignity, contextualizing its reflections in times of exception and in the dissemination of the hate culture, especially with the practices of bullying identified by students and in the prejudices woven about Brazilian Northeastern culture. The participation of students in collaborative reading and creative writing practices corroborated the vocation for insurgent reflection and literary creation, highlighting the activity's contribution to the expansion of social capital.
Downloads
References
Referências
ANTIPOFF, Cecília Andrade; CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Superdotação e seus mitos. Psicologia Escolar e Educacional, [S.L.], v. 14, n. 2, p. 301-309, dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v14n2/a12v14n2.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
ARRAES, Jarid. Heroínas negras brasileiras em 15 cordéis. São Paulo: Pólen, 2017.
BACICH, Lilian; MORAN. José. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. D.F. Ministério de Educação e Cultura. Brasília.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus e dá outras providências. D.F. Ministério de Educação e Cultura. Brasília.
CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos no Brasil: gênese, desenvolvimento e desafios atuais. In: PAIVA, Angela Randolpho. (Org.) Direitos humanos em seus desafios contemporâneos. 1 ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2012. p. 17-34.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano I: as artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CORTINA, Adela. Educar na cidadania. Aprender a construir o mundo juntos. In: CORTINA, Adela. Cidadãos do Mundo – Uma teoria da cidadania. São Paulo: Loyola, 2005. p. 171 - 197.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou Ideologia? 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Portugal: Veja/Passagens, 2002.
FREITAS, Soraia Napoleão; PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Altas Habilidades/Superdotação: atendimento especializado. 2. ed. Marília: ABPEE, 2012.
FREITAS, Willian. O cachoeira e o espertão. Notícia em cordel. Disponível em: https://noticiaemcordel.wordpress.com/2012/06/09/o-cachoeira-e-o-espertao/. Acesso em: 03 mar. 2020.
FREITAS, Willian. Jovens acusados de agressão vão responder por tentativa de homicídio. Notícia em cordel. Disponível em: https://noticiaemcordel.wordpress.com/2012/02/05/7/. Acesso em: 03 mar. 2020.
GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Maria Eliza Dalmazo Afonso de Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MELO, João Batista. A importância do cordel na comunicação. Niterói: [S.N.] 2012. Literatura de Cordel.
MELO, João Batista. Seu João, a onça e o corujão. Niterói: [S.N.] 2000. Literatura de Cordel.
MATURANA, Humberto. Fenomenologia del conocer. Revista de Tecnologia Educativa. [S.L.] v.8, n. 3/4, p. 228-252, 1983.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
NICOLOSO, Cláudia Maria Ferreira; FREITAS, Sônia Napoleão A escola atual e o atendimento aos portadores de altas habilidades. Revista Educação Especial. Santa Maria - RS n. 9, p. 11-14. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5127. Acesso em: 09 mar. 2020.
NOGUEIRA, Sonia Regina Alves; CARDOSO, Fernanda Serpa; YAMASAKI, Alice Akemi; BASTOS, Ana Luiza. Freire, Renzulli e as oficinas interativas para alunos superdotados. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 3, p. 147-170, set. / dez 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/32923. Acesso em: 09 mar. 2021.
PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Altas habilidades/superdotação e a política educacional: uma cronologia da história de letras no papel e omissões na prática. In: VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues. (org.). Altas habilidades/superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Curitiba: Editora Juruá, 2018. p. 307 – 332.
PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Mitos e Crenças sobre as Pessoas com Altas Habilidades: alguns aspectos que dificultam o seu atendimento. Revista Educação Especial, n. 22, p. 45-59, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5004. Acesso em: 24 de mar. 2020.
PORTER, Michael Eugene. The Contributions of Industrial Organization to Strategic Management. The Academy of Management Review, [S.L.], v. 6, n. 4, p. 609, out. 1981.
REIMES, Fernando M. et al. Educação para o mundo do século 21: a criação de um curso de cidadania global. In: REIMES, Fernando M. et al. Empoderar crianças e jovens para a cidadania global: fundamentos e programa com atividades e referências, da educação infantil ao ensino médio. Tradução por: Danielle Salles. São Paulo: Moderna, 2017. p. 17 - 81.
RENZULLI, Joseph S. Expanding the Conception of Giftedness to Include Co-Cognitive Traits and to Promote Social Capital. Phi Delta Kappan, [S.L.], v. 84, n. 1, p. 33-58, set. 2002.
RENZULLI, Joseph S. Modelo de enriquecimento para toda a escola: um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Revista educação especial. [S.L.] v. 27, n. 50, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/14676. Acesso em: 03 de abr. 2020.
RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação. Currículo Mínimo 2012. Rio de Janeiro: SEEDUC, 2012.
ROTHBARD, Murray. Education: free and compulsory. Auburn: Ludwig von Mises Institute, 1999. Original em 1972.
SANTOS. Boaventura Sousa. Um discurso sobre as ciências. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, [S.L.], n. 20, p. 60-70, ago. 2002.
VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: Ministério de Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me004719.pdf. Acesso em: 17 de mar. 2020.
YAMASAKI, Alice Akemi. Violências no contexto escolar: um olhar freiriano. 2007. 220 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sonia Regina Alves Nogueira, Ursulla Herdy Gomes, Fernanda Serpa Cardoso, Alice Akemi Yamasaki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Attribution-ShareAlike 4.0 International que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).




