THE MEANINGS OF THE PROFESSOR OF HIGHER EDUCATION ON THE STUDIES OF POST-GRADUATE STUDENTS IN EDUCATIONAL AREA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.42698

Keywords:

Postgraduate in Education. Professor of Higher Education. Historical-Cultural Psychology. Experience.

Abstract

The text is part of a doctoral study and it addresses issues related to the study structure in Post-Graduation in Education mediated by the significations produced by the higher education teacher about his livings with the constitutive actions of the present study. The objective is to understand the structure of such a study and the particularities of the academic relations that the higher teacher develops with it. As theoretical and methodological basis, the contributions of the Historical-Cultural Psychology, most importantly, to clarify concepts such as study, activity and living. The data was produced through three higher education teachers’ collaboration in memorial interviews and the analytical process happened with the narrative’s organization in thematic units and apprehension of analysis categories for an analytical overview mediation. In the test of significations produced by the higher education teacher about the actions taken in the study developed in Post-Graduation in Education it was found that the main actions which were constituted in livings were represented by the disciplines, readings, events participations, study groups, relation with other pairs and scientific production. The particularities of such actions were represented by the teachers’ significations produced on the study, and its relations with immediate purposes of each action. Thus, these particularities had in common the purpose of the researcher’s training and, also, to the teachers, the educational training.

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Author Biographies

Francisco Antonio Machado Araujo, Universidade Federal do Delta do Parnaíba

FRANCISCO ANTONIO MACHADO ARAUJO

Doutor em Educação (UFPI), Mestre em Educação (UFPI), Licenciado em História (UESPI). Graduado em Pedagogia (ISEPRO), Especialista em História das Culturas Afro-Brasileiras (FTC). Professor Adjunto do Departamento de Ciências Sociais e Educação - UFDPar. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Histórico-Críticas em Educação e Formação Humana a - NEPSH. Desenvolve pesquisas com os seguintes temas: Processos constitutivos da (trans) formação humana pela mediação da educação. Processos constitutivos da identidade do educador. Processos de produção de significados e sentidos da profissão docente, notadamente da formação e da atividade docente. Desenvolvimento profissional do educador, tendo como fundamentação teórico-metodológica o Materialismo Histórico Dialético, Pedagogia Histórico Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7901115696539402. Parnaíba - Piauí- Brasil, E-mail: chiquinhophb@gmail.com.

Maria Vilani Cosme de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Maria Vilani Cosme de Carvalho é mestre, doutora e pós-doutora em Educação, com área de concentração em Psicologia da Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora-pesquisadora da Universidade Federal do Piauí, atuando na área da Educação. Tem estudado, pesquisado e publicado sobre temáticas relativas aos processos constitutivos do ser educador, em especial da formação e prática docente, tendo como fundamentação teórico-metodológica o Materialismo Histórico Dialético e a Psicologia Histórico-Cultural. Líder do grupo de pesquisa NEPSH (Núcleo de Estudos e Pesquisa Histórico-Críticas em Educação e Formação Humana).

E-mail: vilacosme@ufpi.edu.br

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Published

2020-11-27

How to Cite

Machado Araujo, F. A., & Cosme de Carvalho, M. V. (2020). THE MEANINGS OF THE PROFESSOR OF HIGHER EDUCATION ON THE STUDIES OF POST-GRADUATE STUDENTS IN EDUCATIONAL AREA. Movement - Education Journal, 7(14). https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.42698