This is an outdated version published on 2020-11-29. Read the most recent version.

METAMORFOSES DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: DA “FORMAÇÃO DE ELITES” AO “PRAGMATISMO DESENFREADO”

METAMORFOSES OF BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: FROM "ELITE FORMATION" TO "RAMPANT PRAGMATISM"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.45742

Keywords:

Higher Education, Educational Policy, Postgraduate studies

Abstract

INTERVIEW WITH AFRÂNIO MENDES CATANI, FULL PROFESSOR AT THE FACULTY OF EDUCATION AT USP AND VISITING PROFESSOR AT THE GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION AT UFF.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Marques de Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Pós-doutor em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professor de Sociologia da Educação do Instituto de Educação de Angra dos Reis (IEAR) e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Nevaldo Leocádia Bastos Júnior, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Licenciado em Pedagogia pelo Instituto de Educação de Angra dos Reis da Universidade Federal Fluminense (IEAR/UFF).

References

CATANI, Afrânio Mendes; GILIOLI, Renato de Souza Porto. O Prouni na encruzilhada: entre a cidadania e a privatização. Linhas Críticas, Brasília, v. 11, n. 20, p. 55-68, jan./jun. 2005.

CATANI, Afrânio Mendes; NOGUEIRA, Maria Alice; HEY, Ana Paula; MEDEIROS, Cristina Carta Cardoso. Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LIMA, Licínio; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CATANI, Afrânio Mendes. O Processo de Bolonha, a avaliação da Educação Superior e algumas considerações sobre a Universidade Nova. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 13, n. 1, pp. 7-36, mar. 2008.

MONTEIRO, José Marciano. 10 lições sobre Bourdieu. Petrópolis (RJ): Vozes, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades Terminais: as transformações na política da pedagogia. Petrópolis (RJ): Vozes, 1996, capítulo “Bourdieu e a educação”

Published

2020-11-27 — Updated on 2020-11-29

Versions

How to Cite

Oliveira, M. M. de, & Júnior, N. L. B. (2020). METAMORFOSES DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO: DA “FORMAÇÃO DE ELITES” AO “PRAGMATISMO DESENFREADO”: METAMORFOSES OF BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: FROM "ELITE FORMATION" TO "RAMPANT PRAGMATISM". Movement - Education Journal, 7(14). https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.45742 (Original work published November 27, 2020)

Issue

Section

Entrevista - Dossiê Temático