The messianization of the leader: Mass propaganda in communist and fascist regimes

Authors

  • Eduardo Vega Professor de Sociologia, Comunicação, Marketing, Microeconomía e Turismo em Eserp y Cedeu (centros universitários privados adscritos à Universidad Rey Juan Carlos, Madrid). Membro de: Asociación Castellano-Manchega de Sociología. Federación Española de Sociología. https://orcid.org/0000-0001-9176-2147

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-201810305

Keywords:

Communism, fascism, demagogy, propaganda, populism

Abstract

The following article analyzes the dictatorial regimes of the twentieth century, discussing both their homogenous and heterogeneous features. We begin with the premise that their origins were particularly varied, encompassing military coups, populist revolutions, mass movements in the postwar period and even in democracies legitimately accepted by the international community. Our hypothesis is that the degree of mass indoctrination and popular acceptance was highly diverse, not to mention the fact that a dictator’s concentrated power is immense, as well as gradual, ranging from authoritarianism to tyranny. Despite their comprehensive military support, dictators had to utilize leadership and oratory skills as well as a strong dose of popular messianization. In subjecting a population to a single indisputable authority, a leader must make continual use of tools of popular acceptance in order to prevent future uprisings. Communism and fascism have been dealt with, however it is important to determine not only what separates them, but also what unites them.

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Author Biography

Eduardo Vega, Professor de Sociologia, Comunicação, Marketing, Microeconomía e Turismo em Eserp y Cedeu (centros universitários privados adscritos à Universidad Rey Juan Carlos, Madrid). Membro de: Asociación Castellano-Manchega de Sociología. Federación Española de Sociología.

Eduardo Vega Fernández nasceu em Gijón, Asturias (Espanha) em 1987, é licenciado em Publicidade, Relações Públicas e Marketing pela Universidade de Gales (2009) e doutorado em Marketing pela Universidade Rey Juan Carlos de Madrid (2013), com a distinção Sobresaliente Cum Laude.

Vega foi Marketing Manager na multinacional Checa Arkon Flow Systems no ano de 2013 e em 2014 iniciou a carreira docente no Cesine Centro Universitario (Santander, España), na qualidade de professor de Estrategias de Marketing Internacional e na Eserp Business School Madrid como professor de Métodos de Decisión aplicados al MarketingDirección Estratégica y Política de Empresay Análisis del Mercado Turístico. A partir de setembro de 2017 amplia seu campo de trabalho em Cedeu Madrid.

No âmbito das sua publicações, destacam-se, desde 2012, os artigos de análise política e propagandística em periódicos espanhóis e iberoamaricanos. Tem participado como palestrante em numerosos congressos espanhóis e internacionais de Sociologia. Também em seis universidades portuguesas: Universidade do Minho e Universidade Católica Portuguesa (Braga), Fernando Pessoa (Porto), Nova de Lisboa, Lusófona de Lisboa e Coimbra Business School.

Published

2018-10-15

How to Cite

Vega, E. (2018). The messianization of the leader: Mass propaganda in communist and fascist regimes. Passages: International Review of Political History and Legal Culture, 10(3), 425-439. https://doi.org/10.15175/1984-2503-201810305