“A new Brazil”: The construction of the trans-Amazonian highway in the pages of Manchete magazine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-202416301

Keywords:

business-military dictatorship, Transamazônica, press hegemony, Manchete magazine

Abstract

In a special edition published in February 1973, Manchete magazine described the construction of the Transamazon highway - one of the largest projects of the business-military dictatorship - as the representation of “a new Brazil”. Designed at the height of the economic “miracle”, the construction of the highway benefited large contractors and mining companies, and was also responsible for serious violations of the human rights of indigenous and riverine peoples, as well as environmental damage. The hegemonic press, however, portrayed the project as a symbol of “development” and “progress” for the Amazon region. With this in mind, the article aims to problematize Manchete magazine's coverage of the construction of the Transamazon Highway. Belonging to the Bloch group, Manchete was one of the country's most influential periodicals and was strongly linked to the dictatorial regime. Based on Gramsci's theoretical-methodological apparatus, we will try to demonstrate, throughout the text, how the magazine acted as a “private” apparatus of hegemony, in the sense of defending the road project and building its consensus with society.

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Author Biography

Rafael Vaz da Motta Brandão, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduado em História pela Universidade Federal Fluminense (2005). Possui Mestrado (2008) e Doutorado (2013) em História pelo Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade Federal Fluminense (PPGH/UFF). Entre 2014 e 2018 realizou estágio pós-doutoral como bolsista do Programa Nacional de Pós-Doutorado (PNPD/CAPES), no Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores (PPGHS/UERJ-FFP), desenvolvendo a pesquisa "A privatização dos bancos estaduais na imprensa brasileira (1995/2002)". Entre 2019 e 2021 foi bolsista do Programa de Apoio à Pesquisa e Docência (PAPD - Docência). Entre 2021 e 2022 foi bolsista do Programa de Pós-Doutorado Sênior da Faperj (PDS/Faperj). Atualmente é professor visitante do Departamento de Ciências Humanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores (UERJ-FFP), com bolsa do Programa de Apoio ao Jovem Pesquisador Fluminense da Faperj (JPF/Faperj). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em História Social (PPGHS/UERJ-FFP), atuando na linha de pesquisa "Território, Movimentos Sociais e Relações de Poder". É coordenador do LEHI - Laboratório de Economia e História (UFRRJ/CNPq); vice-coordenador e pesquisador associado ao TEMPO - Núcleo de Estudos sobre Território, Movimentos Sociais e Relações de Poder (UERJ-FFP/CNPq); e pesquisador associado ao POLIS - Laboratório de História Econômica e Social (UFF/CNPq). Membro do GT Empresariado e Ditadura no Brasil. Possui experiência nas áreas de História Contemporânea e História do Brasil Contemporâneo.

References

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Published

2024-10-18

How to Cite

Brandão, R. V. da M. (2024). “A new Brazil”: The construction of the trans-Amazonian highway in the pages of Manchete magazine. Passages: International Review of Political History and Legal Culture, 16(3), 332-351. https://doi.org/10.15175/1984-2503-202416301