Playing and learning about the climate

university extension with the four seasons clock

Authors

  • Erika Andressa Silva Instituto Federal Catarinense (IFC) – Videira, SC, Brasil
  • Maria José Reis Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Allan Henrique Borges Maria Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Carolina de Fátima F. Morais Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Júlio César da Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Wagner de Assis Ferreira Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

Keywords:

Climatology, Playful activities, Recyclable materials, Climate change

Abstract

Environmental education is essential for shaping conscious citizens committed to sustainability. In the context of university extension, playful approaches have proven effective in teaching complex concepts such as climatology. This study presents an experience report on the "Four Seasons Clock" project, developed at the State University of Minas Gerais (UEMG), aimed at teaching climatic phenomena interactively to children and young people. The activities were structured through practical experimentation and the use of recyclable materials, allowing the integra­tion of theory and practice. The project was carried out in a public square in the city of Passos, MG, and involved Environmental Engineering students from UEMG, who acted as facilitators in the teaching-learning process. The results showed that playfulness and experimentation facilitated content assimilation and sparked par­ticipants' interest in climatology. Furthermore, the incorporation of recyclable ma­terials reinforced awareness of the importance of waste management and sustain­able consumption. It is concluded that the use of innovative pedagogical strategies, such as the "Four Seasons Clock", significantly contributed to environmental education, promoting dynamic learning and encouraging the adoption of environ­mentally responsible behaviors.

Author Biographies

  • Erika Andressa Silva, Instituto Federal Catarinense (IFC) – Videira, SC, Brasil

    Doutora em Ciência do Solo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) – Lavras, MG, Brasil.

  • Maria José Reis, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Mestra em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil.

  • Allan Henrique Borges Maria, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Graduando(a) em Engenharia Ambiental e Sanitária pela UEMG.

  • Carolina de Fátima F. Morais, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Graduando(a) em Engenharia Ambiental e Sanitária pela UEMG.

  • Júlio César da Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Graduando(a) em Engenharia Ambiental e Sanitária pela UEMG.

  • Wagner de Assis Ferreira, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Graduando(a) em Engenharia Ambiental e Sanitária pela UEMG.

References

ALLOCCA, Rodson de Andrade; FIALHO, Edson Soares. Uma experiência no ensino de climatologia escolar. Revista Brasileira de Climatologia, [S. l.], v. 28, p. 220–241, 2021. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/rbclima/article/view/14502 .Acesso em: 8 mar. 2025.

GADOTTI, Moacir. Educação para a sustentabilidade: um paradigma transformador. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

GOMES, Hemerson Souza; SACRAMENTO, Ana Cláudia Ramos. O ensino de climatologia no ensino fundamental: a mediação de atividades de confecção de desenhos de paisagens climáticas. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA FÍSICA APLICADA, 17.; CONGRESSO NACIONAL DE GEOGRAFIA FÍSICA, 1., 2017, Campinas. Anais […] Campinas: UNICAMP, 2017, p. 3524–3534. DOI: https://doi.org/10.20396/sbgfa.v1i2017.2000. Acesso em: 23 jun. 2025.

LIMA, Maria Elice de Andrade; TRISTÃO, Martha. Educação ambiental e sustentabilidade: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2021.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental crítica: bases epistemológicas e práxis educativa. São Paulo: Cortez, 2020.

MELO, Hugo Levi da Silva et al. Dialogando com ensino de climatologia e a prática didática na geografia. Revista de Geografia-PPGEO-UFJF, Juiz de Fora, v. 8, n. 2, (XIIII SBCG2018), p. 44-53 2018. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/geografia/article/view/25989/19000. Acesso em: 9 de mar. 2025.

OLIVEIRA, Jéssica Patrícia de; ZEZZO, Larissa Vieira; COLTRI, Priscila Pereira. Projeto de extensão Entrando no Clima: Pedagogia crítica para a alfabetização em climatologia e mudanças climáticas. Revista Brasileira de Extensão Universitária, [S. l.], v. 14, n. 2, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.36661/2358-0399.2023v14n2.13065. Acesso em: 8 mar. 2025.

OLIVEIRA, Maria Betânia Leal de et al. Curumins do tempo: um projeto que visa à aproximação da sociedade com a meteorologia. Extensão em Revista, [S. l.], n. 3, p. 13-23, dez. 2018. Disponível em: https://repositorioinstitucional.uea.edu.br/index.php/extensaoemrevista/article/view/1294. Acesso em: 8 mar. 2025.

REIS, Maria José et al. Ações de extensão no contexto coleta seletiva na escola: uma forma de educação ambiental. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v. 12, 2023. DOI: https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16098. Acesso em: 23 jun. 2025.

REIS, Maria José et al. Campanha reviva o óleo: educação ambiental e sustentabilidade. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 21, n. 49, p. 89-97, 2024. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e97007. Acesso em: 8 mar. 2025.

SANTANA, Gildo Rafael de Almeida; AFONSO, Juliana Neves; SILVA, Maria Gertrudes Alvarez Justi da. Extensão universitária no Norte Fluminense: uma proposta para o entendimento do tempo e do clima. Cadernos de Extensão do Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes, v. 5, p. 137-147, 2021. DOI: https://doi.org/10.19180/2447-8180.v5n2021p137-147. Acesso em: 23 jun. 2025.

SANTOS, Lucas da Silva. Jogo da velha envolvendo climatologia e a cidade de São Gonçalo/RJ. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 59–72, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-0003.97311. Acesso em: 9 mar. 2025.

SILVA, Érika Andressa et al. Ações extensionistas integradas ao ensino universitário: confecção de composteiras para práticas de educação ambiental. Revista ELO – Diálogos em Extensão, Viçosa, v. 12, 2023. DOI: https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16443. Acesso em: 23 jun. 2025.

SILVA, Michele Souza da; CARDOSO, Cristiane. Desafios e perspectivas para o ensino de Climatologia Geográfica na escola. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 20, p. 1-17, jan./abr. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/54847/1/2019_art_msdsilva.pdf. Acesso em: 08 Mar. 2025.

SILVA, Rodrigo Teixeira; DUARTE, Ana. Metodologias ativas e aprendizagem significativa: práticas pedagógicas na educação contemporânea. Curitiba: Appris, 2023.

ZEZZO, Larissa Vieira; OLIVEIRA, Jéssica Patrícia de; COLTRI, Priscila Pereira. Clima em jogo: uma ferramenta pedagógica para aprendizagem de conceitos em Geociências, com ênfase na Climatologia. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020003, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8656203. Acesso em: 8 mar. 2025.

Published

2025-08-06

How to Cite

Playing and learning about the climate: university extension with the four seasons clock. UFF & Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 1–10 e050618, 2025. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uffsociedade/article/view/66885. Acesso em: 5 dec. 2025.