TEACHING TO READ BEYOND THE VIEW: FROM THE SENSE OF LANGUAGE TO THE SENSE OF DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a113Keywords:
reading, interpretation, magazine covers.Abstract
This paper has as objective, from the analysis of two magazine covers, show that reading a text is not only giving a sense to it, but realizing its multiple meanings. So, in addition to contributions to Textual Linguistics, we also take base some contributions from Semiolinguistics, for example, the notion of ‘sense of language” and ‘sense of discourse” proposed by Charaudeau.
Downloads
References
AZEREDO, José Carlos de. Fundamentos de gramática do português. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
CARVALHO, José G. Herculano de. Teoria da linguagem: a natureza do fenômeno linguístico e a análise das línguas. Tomo I. 3ª tiragem. Coimbra: Atlântida Editora, 1973.
CHARAUDEAU, Patrick. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. In: MARI, H. et alli. Análise do discurso: fundamentos e práticas. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso – FALE / UFMG, 2001.
------. Análise do discurso: controvérsias e perspectivas. In: MARI, H. et alli. (Orgs.). Fundamentos e dimensões da Análise do Discurso. Belo Horizonte: Carol Borges - Núcleo de Análise do Discurso. Fale – UFMG, 1999.
------. Les conditions de compréhension du sens de discours. In : Anais do I Encontro Franco-Brasileiro de Análise do Discurso. Rio de Janeiro: UFRJ, 1995.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 26. Ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.
COSERIU, Eugenio. Lições de linguística geral. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1980.
DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
FERES, Beatriz dos Santos. A escola ‘faz questão” de leitores autômatos ou autônomos? A atividade de leitura no Ensino Fundamental. Dissertação de Mestrado em Letras. Niterói: UFF, Instituto de Letras, 2003.
FIORIN, José Luís. Teorias do discurso e ensino da leitura e da redação. In: Gragoatá. nº 1 (2. sem. 1996). Niterói: EDUF, 1996.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Trad. Marina Appenzeller. 14. ed. São Paulo: Papirus, 2012.
KLEIMAN, Ângela B. (Org.). Leitura: ensino e pesquisa. 2. ed. Campinas: Pontes, 2004.
KOCH, Ingedore G. Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.) O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
------. Exercícios de compreensão ou copiação. In: Em Aberto. Brasília, ano 16, nº 69, jan./mar. 1996.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
MEURER, José Luiz. Esboço de um modelo de produção de textos. In: MEURER, José Luiz; MOTTA-ROTH, Désirée (Orgs.). Parâmetros de textualização. Santa Maria: Ed. da UFSM, 1997.
SARTRE, Jean-Paul. Que é literatura? Trad. Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Ática, 1989.
SILVA, Ezequiel T. da. Elementos de pedagogia da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.
------. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 10.ed. São Paulo: Cortez, 2005b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).