TEACHING TO READ BEYOND THE VIEW: FROM THE SENSE OF LANGUAGE TO THE SENSE OF DISCOURSE

Authors

  • Ilana da Silva Rebello UFF

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a113

Keywords:

reading, interpretation, magazine covers.

Abstract

This paper has as objective, from the analysis of two magazine covers, show that reading a text is not only giving a sense to it, but realizing its multiple meanings. So, in addition to contributions to Textual Linguistics, we also take base some contributions from Semiolinguistics, for example, the notion of ‘sense of language” and ‘sense of discourse” proposed by Charaudeau.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ilana da Silva Rebello, UFF

Professora Adjunta de Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da UFF. Está vinculada à linha de pesquisa Teorias do texto, do discurso e da interação do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal Fluminense. Atua também no curso de especialização em Língua Portuguesa. Desenvolve pesquisa em Análise do Discurso, na linha da Semiolinguística Francesa, e em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Materna. E-mail: ilanarebello@uol.com.br Endereço lattes: htt p://lattes.cnpq.br/3408468123212172.

References

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola é possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

AZEREDO, José Carlos de. Fundamentos de gramática do português. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

CARVALHO, José G. Herculano de. Teoria da linguagem: a natureza do fenômeno linguístico e a análise das línguas. Tomo I. 3ª tiragem. Coimbra: Atlântida Editora, 1973.

CHARAUDEAU, Patrick. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. In: MARI, H. et alli. Análise do discurso: fundamentos e práticas. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso – FALE / UFMG, 2001.

------. Análise do discurso: controvérsias e perspectivas. In: MARI, H. et alli. (Orgs.). Fundamentos e dimensões da Análise do Discurso. Belo Horizonte: Carol Borges - Núcleo de Análise do Discurso. Fale – UFMG, 1999.

------. Les conditions de compréhension du sens de discours. In : Anais do I Encontro Franco-Brasileiro de Análise do Discurso. Rio de Janeiro: UFRJ, 1995.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 26. Ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

COSERIU, Eugenio. Lições de linguística geral. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1980.

DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

FERES, Beatriz dos Santos. A escola ‘faz questão” de leitores autômatos ou autônomos? A atividade de leitura no Ensino Fundamental. Dissertação de Mestrado em Letras. Niterói: UFF, Instituto de Letras, 2003.

FIORIN, José Luís. Teorias do discurso e ensino da leitura e da redação. In: Gragoatá. nº 1 (2. sem. 1996). Niterói: EDUF, 1996.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Trad. Marina Appenzeller. 14. ed. São Paulo: Papirus, 2012.

KLEIMAN, Ângela B. (Org.). Leitura: ensino e pesquisa. 2. ed. Campinas: Pontes, 2004.
KOCH, Ingedore G. Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.) O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.

------. Exercícios de compreensão ou copiação. In: Em Aberto. Brasília, ano 16, nº 69, jan./mar. 1996.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

MEURER, José Luiz. Esboço de um modelo de produção de textos. In: MEURER, José Luiz; MOTTA-ROTH, Désirée (Orgs.). Parâmetros de textualização. Santa Maria: Ed. da UFSM, 1997.

SARTRE, Jean-Paul. Que é literatura? Trad. Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Ática, 1989.

SILVA, Ezequiel T. da. Elementos de pedagogia da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.

------. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 10.ed. São Paulo: Cortez, 2005b.

Published

2016-07-09

How to Cite

REBELLO, I. DA S. TEACHING TO READ BEYOND THE VIEW: FROM THE SENSE OF LANGUAGE TO THE SENSE OF DISCOURSE. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.