BRAZILIAN NATIONAL CURRICULAR PARAMETERS, TEXTBOOKS AND THE READER’S LITERARY FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a175Keywords:
PCNs, textbooks, literature teaching.Abstract
The teaching of literature, at Brasil, embodies influences of the National Curricular Parameters (Parametros Curriculares Nacionais – PCNs), whose prescriptions reach particularly the teachers. This work, through reaserches in state public schools in Goiania city - Goias, aims to reflect about how the PCNs of Portuguese Language from the Elementary and High School have been incurring in the teaching practice of literature.
Downloads
References
BATISTA, Antônio Augusto Gomes. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In: BATISTA, Antônio Augusto Gomes; ROJO, Roxane (orgs.). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 25-67.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e cultura. São Paulo, 1972.
DIONÍSIO, Ângela Paiva. Livros didáticos de português formam professores?, http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol1b.pdf, 10/10/2015.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros curriculares nacionais – terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
______. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio: Área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de EducaçãoMédia e Tecnológica/MEC, 1999.
______. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002.
______. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de EducaçãoBásica, 2006.
______. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: língua portuguesa, ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

MIRA, Marilia Marques; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tecnicismo, neotecnicismo e as práticas pedagógicas no cotidiano escolar, http://www.marcelo.sabbatini.com/wp-content/uploads/downloads/neotecnicismo.pdf, 10/10/2015.
NUNES, Benedito. Ética e leitura. In: ______. Crivo de papel. São Paulo: Ática, 1998. p.175-186.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani; EVANGELISTA, Aracy Alves Martins (orgs.). A escolarização da leitura literária. O jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p.17-48.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. Uma nova perspectiva. São Paulo: 34, 2009.
ZILBERMAN, Regina. Letramento literário: não ao texto, sim ao livro. In: MARTINS, Aracy; PAIVA, Aparecida; PAULINO, Graça; VERSIANI, Zélia (orgs.). Literatura e letramento. Espaços, suportes e interfaces: o jogo do livro. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 245-266.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).