Between law and desire: the deaf’s claim for a bilingual education

Authors

  • Angela Corrêa Ferreira Baalbaki Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a609

Keywords:

Discourse Analysis, bilingual education for the deaf, person marks.

Abstract

From the theoretical-methodological background of materialistic Discourse Analysis, this article attempts to analyze the identity processes produced in a document prepared by the deaf community at a meeting held at the Federal University of Bahia (UFBA). The main point of the document is the claim related to bilingual education for the deaf in Brazil.

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Author Biography

Angela Corrêa Ferreira Baalbaki, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Letras pela Universidade Federal Fluminense (2010) e mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002). É professora do Departamento de Estudos da Linguagem, do Instituto de Letras, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma universidade. Integra o grupo de pesquisa "Discurso, historicidade e subjetividade: inconsciente e ideologia" (UFF). Em 2014, foi contemplada no edital APQ1 (FAPERJ), com o projeto: Estudos sobre bilinguismo: elaboração de materiais para o ensino de português para alunos surdos. Desenvolve pesquisas na área de Análise de Discurso de linha francesa e História das Ideias Linguísticas com ênfase nos seguintes temas: formação de professores de línguas; processo de gramatização de línguas; ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para alunos surdos; discurso de divulgação científica. 

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Published

2018-12-26

How to Cite

BAALBAKI, A. C. F. Between law and desire: the deaf’s claim for a bilingual education. Caderno de Letras da UFF, v. 28, n. 57, p. 155-172, 26 Dec. 2018.