The historical structures of work training in the capitalist system

Authors

Keywords:

Educação e Trabalho, História da Educação, Crise Estrutural

Abstract

In this present work, the objective is to investigate the historical changes in the relationship between work and education, emphasizing the formation and morphology of teaching work and its metamorphoses. It is observed that, with the modifications of the capital system, in view of the structural character of the crisis that is consolidating in the 20th century, a series of strategies of the dominant classes is evident, aiming at the commercialization of new sectors, such as the case of education engendering a series of expansions of the private initiative, of the use of so-called technology as forms of modernization of the segment. However, the study highlights the limitations of the bourgeois enterprise and the real paths of business education in a universal way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evandro Ribeiro Lomba, Universidade Veiga de Almeida

Atuou como gestor administrativo e professor - Pré-Vestibular Cidadão e estagiário na empresa Desk Móveis Escolares. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Sociais Aplicadas, atuando principalmente nos seguintes temas: Sociologia do Trabalho, Economia Política e Educação e Trabalho. É pesquisador discente pela Universidade Veiga de Almeida e participante dos grupos do CNPq sobre Pesquisas e Estudos sobre Problemas Socioeconômicos e Administrativos do Brasil Contemporâneo, GRUPAB (UVA) e Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas das Fundamentações Filosóficas e Pedagógicas das Ciências Exatas, Humanas e Afins - NIFFIPE (UVA) ambos sobre a orientação do Professor Dr. Néliton Gomes Azevedo. É também escritor e colaborador do jornal Esquerda Diário.

References

ANTUNES, Ricardo (org). A Dialética do Trabalho II: escritos de Marx e Engels. 1. Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A Fábrica Da Educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.

ARROYO, Miguel. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2° Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

ENGELS, Friedrich. A Situação da Classe Trabalhadora na Inglaterra. São Paulo: Boitempo, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia : saberes necessários à prática educativa.. 53° Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

______. Educação e a Crise do Capitalismo Real. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GALEANO, Eduardo. As Veias Abertas da América Latina. Porto Alegre, RS: L&PM, 2016.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos-filosóficos. Trad. Jesus Raniere. São Paulo: Boitempo, 2010.

______. O Capital: crítica da economia política, Livro I: o processo de produção do capital. 3. Ed. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira, 1975.

MÉSZÁROS, István A Teoria da Alienação em Marx. 1° Ed, São Paulo: Boitempo, 2016.

______. A educação para além do capital. 2. Ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

______. Atualidade histórica da ofensiva socialista: uma alternativa radical ao sistema parlamentar. São Paulo:Boitempo, 2010.

PONCE, Anibal. Educação e luta de classes. 16. Ed. São Paulo: Cortez, 1998.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 10° Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez, 1977.

SEMERARO, Giovanni. A Concepção de Trabalho Em Gramsci: constituição ontológica e princípio educativo. FACULDADE DE EDUCAÇÃO. Trabalho & Educação – n.0. Belo Horizonte: Fae/UFMG, v.24, n.1, jan/abr, 2015.

SODRÉ, Nelson Werneck. Brasil: Radio de um modelo. 7° Ed, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1987.

Published

2021-01-25

How to Cite

Lomba, E. R. (2021). The historical structures of work training in the capitalist system. Revista Cantareira, (34). Retrieved from https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/44221

Issue

Section

Dossier