The historical structures of work training in the capitalist system
Keywords:
Educação e Trabalho, História da Educação, Crise EstruturalAbstract
In this present work, the objective is to investigate the historical changes in the relationship between work and education, emphasizing the formation and morphology of teaching work and its metamorphoses. It is observed that, with the modifications of the capital system, in view of the structural character of the crisis that is consolidating in the 20th century, a series of strategies of the dominant classes is evident, aiming at the commercialization of new sectors, such as the case of education engendering a series of expansions of the private initiative, of the use of so-called technology as forms of modernization of the segment. However, the study highlights the limitations of the bourgeois enterprise and the real paths of business education in a universal way.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo (org). A Dialética do Trabalho II: escritos de Marx e Engels. 1. Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A Fábrica Da Educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.
ARROYO, Miguel. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2° Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
ENGELS, Friedrich. A Situação da Classe Trabalhadora na Inglaterra. São Paulo: Boitempo, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia : saberes necessários à prática educativa.. 53° Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.
______. Educação e a Crise do Capitalismo Real. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GALEANO, Eduardo. As Veias Abertas da América Latina. Porto Alegre, RS: L&PM, 2016.
MARX, Karl. Manuscritos econômicos-filosóficos. Trad. Jesus Raniere. São Paulo: Boitempo, 2010.
______. O Capital: crítica da economia política, Livro I: o processo de produção do capital. 3. Ed. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira, 1975.
MÉSZÁROS, István A Teoria da Alienação em Marx. 1° Ed, São Paulo: Boitempo, 2016.
______. A educação para além do capital. 2. Ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
______. Atualidade histórica da ofensiva socialista: uma alternativa radical ao sistema parlamentar. São Paulo:Boitempo, 2010.
PONCE, Anibal. Educação e luta de classes. 16. Ed. São Paulo: Cortez, 1998.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 10° Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez, 1977.
SEMERARO, Giovanni. A Concepção de Trabalho Em Gramsci: constituição ontológica e princípio educativo. FACULDADE DE EDUCAÇÃO. Trabalho & Educação – n.0. Belo Horizonte: Fae/UFMG, v.24, n.1, jan/abr, 2015.
SODRÉ, Nelson Werneck. Brasil: Radio de um modelo. 7° Ed, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre