LIMITS AND POSSIBILITIES OF TEACHING FORMATION AND INCLUSIVE EDUCATION: EXPERIENCES IN THE BACHELOR PROGRAM IN PHYSICAL EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY FLUMINENSE / UFF
EXPERIÊNCIAS NO CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO FÍSICA NA UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE / UFF
Abstract
This research, the result of a doctoral thesis defended in the Graduate Program in Education, at the Federal Fluminense University / UFF, in 2020, deals with teacher formation and inclusive education, considering the experiences in the Bachelor program in Physical Education at UFF. The central question was: 'Why does teacher formation takes priority in view of the urgency to face violence and the manifestation of prejudice at school?' The theoretical and methodological framework was the Critical Theory of Society, based on the thought of Adorno (2011) and contemporary commentators. The study involved: a coordinator; four teachers of the subject 'Research and Teaching Practice'; eleven graduate teachers of the subject and twenty-eight students. Thus, the objective of the research was to analyze the formation of Physical Education teachers, with the Institute of Physical Education / IEF as the place of study. The relevance of this discussion lies in the perspective of thinking about formation in the context of class society, as well as its limits and possibilities.
Keywords: Teacher formation. Inclusive Physical Education. School Violence.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Fluminense de
Educação Física o direito de primeira publicação, o que permite o
compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação
inicial nesta revista. Os dados, conceitos e opiniões apresentados nos
trabalhos, bem como a exatidão das referências documentais e bibliográficas,
são de inteira responsabilidade dos/as autores/as.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho
online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso
pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação
do trabalho publicado.
Em virtude de aparecerem nesta Revista de acesso público, os artigos são de
uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-
comerciais.