O PENSAMENTO URBANOCÊNTRICO: E UMA REALIDADE DISTINTA NO INTERIOR DO AMAZONAS

Authors

  • Camila Louzada Secretária Estadual de Educação do Amazonas-SEDUC
  • Armando Brito da Frota Filho Semed- Manaus

DOI:

https://doi.org/10.22409/enfil.v11i18.57442

Abstract

URBANOCENTRIC THINKING: AND A DIFFERENT REALITY IN THE INSIDE OF AMAZONAS

Abstract

The COVID-19 pandemic that devastated/and is still ongoing on the planet, affected various aspects of society, and education was no different. In view of this, the present work aims to analyze and discuss the remote teaching actions adopted by the Secretary of State for Education and Quality of Teaching-SEDUC/Amazonas during the years 2020 and 20221, considering the multiple and complex Brazilian realities, especially in the center-periphery and urban-country relations. The present article had as main methodologies the bibliographic review, field work, interviews with teachers and students of the public SEDUC/Amazonas network. The main results were: a) the vast majority of teachers were uncomfortable with the need to use digital platforms “from day to night”, without any prior training; b) difficulty accessing the internet in most municipalities in the Amazon; c) and mainly the reality of the students, who in most cases did not have a cell phone, much less the internet to follow the online classes. Given the above, the discrepancy of realities in education is noticeable.

 Keywords: Emergency Teaching; Challenges in Education; Interior of the Amazon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando Brito da Frota Filho, Semed- Manaus

Graduado em Geografia, Licenciatura (2009-2013) e Bacharel (2014-2020), pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2014-2016). Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2017 - 2021). Possui experiência na área de Geografia Física, com ênfase em Geomorfologia e Pedologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Bacias Hidrográficas, geomorfologia de encostas, processos erosivos, vulnerabilidade erosiva, impactos ambientais, mudanças da paisagem e Geografia Física e Ensino. Atualmente faz parte de Rede Colaborativa Formação Continuada (RCFC) da SEMED-Manaus como professor formador do componente de Geografia para os Anos finais (Ensino Fundamental II). É idealizador, junto a Hugo Alves Soares Loureiro (doutor pelo PPGG-UFRJ), do Projeto de Lives para divulgação científica, em formato de entrevista, "Quartas no Lagesolos", com autores de capítulos de livros organizados pelo Prof. Antonio Guerra e demais organizadores, como forma de revisitar e debater os conceitos e avanços nos temas abordados nos capítulos. E mediador/entrevistador das mesmas.

Published

2023-11-04