Curricular challenges and possibilities of digital technologies in geography teaching in the municipal education network of Teresina, Piauí
DOI:
https://doi.org/10.22409/hk551y05Keywords:
Geography teaching, Teacher training, Digital technologiesAbstract
The overall objective of this text is to present how Digital Information and Communication Technologies (DICTs) are addressed in the document “Curriculum of Teresina,” referring to Basic Education in the municipality of Teresina-PI. The research was based on readings of articles, books, and dissertations addressing the general theme involving digital technologies, curriculum, and geography teaching. In addition, a qualitative analysis was conducted of the guiding document for basic education in the municipal network of Teresina/PI, the “Curriculum of Teresina”. Despite advances in DICTs, their use in the municipal school system still needs to be implemented more broadly, deeply, and systematically. Therefore, it is considered that the introduction of digital technologies only in certain years of primary education limits the potential for transforming geography teaching, compromising the comprehensive education of students in an increasingly globalized and digitalized context.
Downloads
References
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.
ANDRADE, R. B. Currículo e o ensino de Geografia: orientações curriculares e educopédia na secretaria municipal de educação do Rio de Janeiro. Revista Para onde?, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 36-44, 2018.
BIAZI, M. H.; LEUS TOMÉ, C. Formação continuada: a importância da formação docente. Eventos pedagógicos, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 132-141, ago./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9098. Acesso em: 10 jan. 2024.
CASTELLS, E. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CAVALCANTI, L.S. Ensinar geografia para a autonomia do pensamento: o desafio de superar dualismos pelo pensamento teórico crítico. Revista da ANPEGE, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 193-203, out. 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6563. Acesso em: 17 mar. 2024.
FONSECA, M. S. G. Ciberespaço e suas contradições: a questão do analfabetismo digital. Revista Igapó, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 16-25, jun. 2011. Disponível em: https://igapo.ifam.edu.br/index.php/igapo/article/view/61. Acesso em: 5 jan. 2024.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MODELSKI, D.; GIRAFFA, Lúcia M. M.; CASARTELLI, A. O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e pesquisa, [S. l.], v. 45, n. 1, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/. Acesso em: 11 jan. 2024.
PEREIRA, J. T. Educação e sociedade da informação. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale; Autentica editora, 2017. p. 13-24.
PISCHETOLA, M.; MIRANDA, L. T. de. A sala de aula como ecossistema: tecnologias, complexidade e novos olhares para a educação. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: Editora PUC, 2021.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: feeavale, 2013.
ROSA, C. C.; SOUZA, V. C. de. Currículo e autonomia na prática pedagógica do professor. In: ROSA, C. C.; PIRES, L. M.; PORTELA, M. O. B. (org.). Currículo e ensino de Geografia. Sobral: Sertão Cult, 2023. p. 73-84.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.
TERESINA. Secretaria Municipal de Educação - SEMEC. Currículo de Teresina – Geografia. Teresina, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Of the Journal (Ensaios de Geografia) and the Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.