Reflections on the importance of the research professor and active methodologies in the teaching internship in Geography
DOI:
https://doi.org/10.22409/j0t4bz07Keywords:
Active Methodologies, Teaching Practice, Geographical LiteracyAbstract
This article aims to emphasize the importance of the classroom as a space for action research and development of geographic literacy through the use of active methodologies. We start from a qualitative approach, based on bibliographic reviews and experience reports of actions carried out in the Teaching Internship in Geography, through the Teacher Training Program of the State University of Paraíba (UEPB). We highlight the need for research in teaching practice and the development of didactic-pedagogical activities that stimulate the active action of students, reflecting on the concepts, challenges and the importance of building new pedagogical approaches that effectively contribute to the teaching-learning process.
Downloads
References
ABREU, R. M. de A.; ALMEIDA, D. Di M. de. Refletindo Sobre a Pesquisa e sua Importância na Formação e na Prática do Professor do Ensino Fundamental. R. Faced, n. 14, Salvador, p. 73-85, 2008.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Um Guia Prático. Porto Alegre: Penso, 2018.
CAVALCANTI, L de. S. A Geografia Escolar e a Cidade: Ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas. Campinas, SP: Papirus, 2008. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
CAVALCANTI, L. de S. Para onde estão indo as investigações sobre ensino de Geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia, v. 36, n. 3, p. 399-419, 2016.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
CAMPOS, J. O.; OLIVEIRA MARINHO, J. de; REINALDO, L. R. L. R. Experimentos como recursos didáticos para educação em solos no ensino de Geografia. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 2, n. 1, p. 167-186, 2019.
DEWEY, J. Democracia e Educação: Uma Introdução à Filosofia da Educação. São Paulo: Editora Nacional, 2011.
FAGUNDES, T. B. Os Conceitos de Professor Pesquisador e Professor Reflexivo: Perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, 2016. v. 21. N. 65.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
JÚNIOR, J. B. B.; MENDES, A. G. L. M.; SILVA, N. M. O uso do infográfico em sala de aula: uma experiência na disciplina de literatura. Revista Educaonline, v. 11, n. 3, p. 105- 127, 2017
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORAES, J. V. de; CASTELLAR, S. M. V. Metodologias Ativas para o Ensino de Geografia: Um estudo centrado em jogos. Revista Eletrônica de Enseñanza de las Ciências, 2018. V. 17, nº 02, p. 422-436.
NÓVOA, A. Matrizes curriculares. Entrevista concedida ao Programa Salto para o Futuro. Rio de Janeiro, TV Escola (MEC) 2001. Disponível em: http://tvbrasil.org.br/saltoparaofuturo/entrevista.asp?cod_Entrevista=59. Acesso em: 06/06/2024.
OLÍMPIO, J. L. S. Os Solos na Formação Inicial dos Professores de Geografia. Geosaberes, Fortaleza, v.13, p.75-94, 2022.
OLIVEIRA, F. C. de; BENEVIDES, A. S. Alfabetização de crianças: dos métodos à alfabetização em uma perspectiva de letramento. In: Fórum Internacional de Pedagogia, 5. Anais..., Vitória da Conquista – BA, 2013.
RAUSCH, R. B. Professor-pesquisador: Concepções e Práticas de Mestres que atuam na Educação Básica. Curitiba: Revista Diálogo Educ. 2012, v. 12, n. 37, p.701-717, set/dez.
SANTOS, A. F. L. dos. A educação em solos na Geografia escolar: uma experiência pedagógica com o uso de geotintas no 6º ano. Revista Signos Geográficos, [S. l.], v. 5, p. 1–19, 2023a.
SANTOS, A. F. L dos. Formação continuada e metodologias ativas de ensino como estratégia para o estudo de solo numa escola de educação básica em Campina Grande – PB. 2023. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente, 2023b.
SANTOS, M. A Importância da Geografia na Sociedade Contemporânea. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Geo, 2019.
SANTOS, M; MORAIS, J. Metodologias Ativas na Educação Contemporânea: Teoria e Prática. São Paulo: Editora Educacional, 2021.
SILVA, J. Geografia e Letramento Geográfico. 2. ed. São Paulo: Editora Acadêmica, 2020.
SILVA, D. C. da; JÚNIOR, F. R. F. M; SILVA, T. M. R; NUNES, J. B. C. Caraterísticas de
Pesquisas Qualitativas: Estudo em Teses de Um Programa de Pós-graduação em Educação.
Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 38. 2022.
SOUSA NETO, M. F. de. Aula de Geografia: e algumas crônicas. Campina Grande, PB: Bagagem, 2008.
THEVES, D. W.; KAERCHER, N. A. A Geografia nos anos iniciais: olhando longe para ver mais, chegando perto para ver melhor. Ensino em Re-Vista, v. 29, n. 25, p. 1-22, 2022.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. de; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, 26 jun. 2017.
VEIGA, I. P; RESENDE, L. M. G. de. (Orgs.). Escola: espaço do projeto político-pedagógico. Papirus Editora, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Of the Journal (Ensaios de Geografia) and the Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.