Importance of university extension in bringing university and school

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/vj1sg224

Keywords:

Distancing, University and school, University extension, FCT/UNESP

Abstract

Brazilian education is experiencing a chasm in terms of distance between universities and primary schools, due to reasons such as the lack of an adequate structure to make this rapprochement possible. In this sense, the existence of university extension projects is important, which emerge as a way of bringing these two educational universes closer together. With this purpose, this present work presents an experience report based on the project “Winter School: building geographical knowledge to sow the future”, which took place in 2024 at the faculty of science and technology of the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (FCT/UNESP). First of all, we emphasize the importance of the financial support provided by FCT/UNESP, through the partnership between the Pro-Rectory of Graduate Studies (PROPG) and the Pro-Rectory of University Extension and Culture (PROEC). Given the experiences obtained, it was appropriate to provide elementary school students with a visit to university laboratories and museums, as well as to develop practical activities in these spaces. In general, this extension project fulfilled its purpose of bringing together FCT/UNESP and the elementary schools involved in the activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nayara Rodrigues da Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Presidente Prudente/SP.  

  • Cícero Antonio Jatanael da Silva Tavares, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Presidente Prudente/SP.  

  • Diana Mirela da Silva Toso, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

    Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Presidente Prudente/SP.  

  • Marlon Vinicíus Ferreira dos Santos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

    Mestrando no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Presidente Prudente/SP.

  • Ana Carolina Santana Lopes, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Presidente Prudente/SP.

  • Thiago de Moraes dos Passos, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Presidente Prudente/SP.   

References

CHARLOT, B. Formação de professores: a pesquisa e a política educacional. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

FCT/UNESP. Novo prédio do Ceetas - compromisso com pesquisa e educação, 2024. Disponível em: https://www.fct.unesp.br/#!/noticia/1385/novo-predio-do-ceetas---compromisso-com-pesquisa-e-educacao. Acesso em: 28/04/2025.

FCT/UNESP. Laboratório de Geologia, Geomorfologia e Recursos Hídricos, 2024. Disponível em: https://www.fct.unesp.br/#!/departamentos/geografia/laboratorios-e-grupos-de-pesquisa/laboratorio-de-geologia-geomorfologia-e-recursos-hidricos/. Acesso em: 28/04/2025.

G1, Globo. Com Acervo rico em fósseis, Museu de Paleontologia é inaugurado na Unesp, em Presidente Prudente. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/presidente-prudente-regiao/noticia/2024/07/24/com-acervo-rico-em-fosseis-museu-de-paleontologia-e-inaugurado-em-presidente-prudente.ghtml. Acesso em: 10/06/2025.

LÜDKE, M. Pesquisa em educação: conceitos, políticas e práticas. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente. Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil - ALB, 1998.

NUNES, A. L. de P. F.; SILVA, M. B. da C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, Barbacena, v. 4, n. 7, p. 119-133, 2011. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/gtic-malestar/article/view/60/89. Acesso em: 27/04/2025.

SANTOS, M. P. dos. Contributos da extensão universitária brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 06, n. 01, p. 10-15, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5141/514151724008.pdf. Acesso em: 24/04/2025.

Published

09/26/2025

How to Cite

Importance of university extension in bringing university and school: an experience report. Essays of Geography, Niterói, Brasil, v. 12, n. 25, p. e122524, 2025. DOI: 10.22409/vj1sg224. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/68252. Acesso em: 5 dec. 2025.