THE ZAPATIST WOMEN’S PEDAGOGY AS AN EXPRESSION OF THEIR EPISTEMOLOGY
insurgency, subversion and resistance practices
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v7i15.50990Keywords:
Mulheres zapatistas, Pedagogia e epistemologia zapatista, Insurgência, Subversão, ResistênciaAbstract
Social movements — and especially the Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) — can be rich
sources of dialogue and examples of resistance actions against various oppressions caused by the capitalist
system (and others). From the lens of anthropology, I approach the processes of invisibility and
representation, and highlight the latent need to transform the structures of oppression, for which I bring the
example of the zapatista pedagogy, based on experience as a meaning of learning. The zapatista pedagogy,
as an extension of its own epistemology, interacts with the ideas of Paulo Freire, Popular Feminist
Education, and Libertarian Pedagogy, and thus constitutes an insurgent and subversive path of anti-systemic
resistance
Downloads
References
BARBOSA, L. P. Epistemologias de Nosotras, Feminismos e Teoria da Selva na
construção do conhecimento: aportes das mulheres Zapatistas. Rev. Bras. Educ. Camp.
Tocantinópolis. v. 3. n. 4. p. 1128-1155. set./dez. 2018. ISSN: 2525-4863.
COLLINS, P. H. Espitemologia Feminista Negra. In: Joaze Bernardino-Costa; Nelson
Maldonado-Torres; Ramos Grosofoguel (orgs.). Decolonialidade e pensamento
afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 139-170.
CURIEL, O. Crítica pós-colonial a partir das práticas políticas do feminismo antirracista.
Revista de Teoria da História. v. 22, n. 2, p. 231-245, dezembro de 2019.
DANIEL, C. "Morena": A epistemologia feminista negra contra o racismo no trabalho de
campo. Humanidades e inovação. v. 6, n. 16, p. 23 – 34, 2019.
DARLING, V. I. La episteme zapatista: Otra forma de ver el mundo y hacer política.
Revista brasileira de ciências sociais. v. 35, n. 104, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São
Paulo: Paz e Terra, 1996.
HERRERO, Y. Economía feminista y economía ecológica, el diálogo necesario y urgente.
Revista de Economía Crítica, n. 22, segundo semestre de 2016.
HOOKS, B. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.
LORDE, A. A Transformação do silêncio em linguagem e em ação. Centro de estudos
das relações de trabalho e desigualdades, 2019. Disponível em:
<https://ceert.org.br/noticias/historia-cultura-arte/26150/ensaio-inedito-da-pensadoraaudre-lorde-a-transformacao-do-silencio-em-linguagem-e-em-acao>. Acesso em: 17 de
jun. de 2021.
LUDMER, J. Literaturas postautónomas 2.0. Propuesta Educativa, n. 32, p. 41-45,
MORETTI, C. Z.; ROSA, G. R. Descautivar o pensamento pedagógico latino-americano:
(Des)colonização e (Des)patriarcalização a partir da crítica feminista. Rev. Bras. Educ.
Camp., Tocantinópolis, v. 3, n. 4, p. 1105-1127, set./dez. 2018.
ROSA, G. R.; MORETTI, C. Z. Epistemologias de “nosotras”: mulheres do campo, das
águas e das florestas. Rev. Bras. Educ. Camp., Tocantinópolis, v. 3, n. 4, p. i-v, set./dez.
SILVA MONTES, C. La escuela zapatista: educar para autonomía y la emancipación.
Revista de Educación Alteridad, v. 14, n. 1, p. 109-121, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.