THE ZAPATIST WOMEN’S PEDAGOGY AS AN EXPRESSION OF THEIR EPISTEMOLOGY

insurgency, subversion and resistance practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v7i15.50990

Keywords:

Mulheres zapatistas, Pedagogia e epistemologia zapatista, Insurgência, Subversão, Resistência

Abstract

Social movements — and especially the Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) — can be rich
sources of dialogue and examples of resistance actions against various oppressions caused by the capitalist
system (and others). From the lens of anthropology, I approach the processes of invisibility and
representation, and highlight the latent need to transform the structures of oppression, for which I bring the
example of the zapatista pedagogy, based on experience as a meaning of learning. The zapatista pedagogy,
as an extension of its own epistemology, interacts with the ideas of Paulo Freire, Popular Feminist
Education, and Libertarian Pedagogy, and thus constitutes an insurgent and subversive path of anti-systemic
resistance

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joselaine Raquel Da Silva Pereira, Universidade Federal da Integração Latinoamericana

Mestranda pela Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Estudos Latino-americanos (PPGIELA) na Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA) e bacharel em Antropologia e Diversidade Cultural Latino-americana pela mesma universidade.

References

BARBOSA, L. P. Epistemologias de Nosotras, Feminismos e Teoria da Selva na

construção do conhecimento: aportes das mulheres Zapatistas. Rev. Bras. Educ. Camp.

Tocantinópolis. v. 3. n. 4. p. 1128-1155. set./dez. 2018. ISSN: 2525-4863.

COLLINS, P. H. Espitemologia Feminista Negra. In: Joaze Bernardino-Costa; Nelson

Maldonado-Torres; Ramos Grosofoguel (orgs.). Decolonialidade e pensamento

afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 139-170.

CURIEL, O. Crítica pós-colonial a partir das práticas políticas do feminismo antirracista.

Revista de Teoria da História. v. 22, n. 2, p. 231-245, dezembro de 2019.

DANIEL, C. "Morena": A epistemologia feminista negra contra o racismo no trabalho de

campo. Humanidades e inovação. v. 6, n. 16, p. 23 – 34, 2019.

DARLING, V. I. La episteme zapatista: Otra forma de ver el mundo y hacer política.

Revista brasileira de ciências sociais. v. 35, n. 104, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São

Paulo: Paz e Terra, 1996.

HERRERO, Y. Economía feminista y economía ecológica, el diálogo necesario y urgente.

Revista de Economía Crítica, n. 22, segundo semestre de 2016.

HOOKS, B. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

LORDE, A. A Transformação do silêncio em linguagem e em ação. Centro de estudos

das relações de trabalho e desigualdades, 2019. Disponível em:

<https://ceert.org.br/noticias/historia-cultura-arte/26150/ensaio-inedito-da-pensadoraaudre-lorde-a-transformacao-do-silencio-em-linguagem-e-em-acao>. Acesso em: 17 de

jun. de 2021.

LUDMER, J. Literaturas postautónomas 2.0. Propuesta Educativa, n. 32, p. 41-45,

MORETTI, C. Z.; ROSA, G. R. Descautivar o pensamento pedagógico latino-americano:

(Des)colonização e (Des)patriarcalização a partir da crítica feminista. Rev. Bras. Educ.

Camp., Tocantinópolis, v. 3, n. 4, p. 1105-1127, set./dez. 2018.

ROSA, G. R.; MORETTI, C. Z. Epistemologias de “nosotras”: mulheres do campo, das

águas e das florestas. Rev. Bras. Educ. Camp., Tocantinópolis, v. 3, n. 4, p. i-v, set./dez.

SILVA MONTES, C. La escuela zapatista: educar para autonomía y la emancipación.

Revista de Educación Alteridad, v. 14, n. 1, p. 109-121, 2019.

Published

2021-12-21

How to Cite

DA SILVA PEREIRA, J. R. THE ZAPATIST WOMEN’S PEDAGOGY AS AN EXPRESSION OF THEIR EPISTEMOLOGY: insurgency, subversion and resistance practices. Essays of Geography, v. 8, n. 15, p. 31–46, 21 Dec. 2021.