Population Geography and teaching practice

the proposal of a guidebook from the sexual diversity perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v8i17.51924

Keywords:

Middle school, Population geography, teaching practice, didactic resource, diversity perspective

Abstract

This research results from the reflections prompted in the discipline Teaching Practice, offered by the Undergraduate Licentiate Program of Geography at the Federal University of Viçosa. In this subject, we prepared a guidebook containing geography content aimed at the final years of Middle School. The educational product was developed from the participant observation of the researchers in the internship field on the spatial experiences lived by groups subjected to oppression regimes in the school space. For the elaboration of this guidebook, we based ourselves on the normative documents of the Brazilian Basic Education, as well as on existing bibliography on this theme. In our analyses, we used the intersecting social markers: gender and sexuality. The main objective of the didactic resource, with the potential to be developed in the ​​knowledge area called Population Geography, was to present a differentiated teaching practice proposal in this area, in order to problematize attitudes considered oppressive in the school space and outside of it. The production of the guidebook represents a pedagogical practice and a reflection instrument for teaching and also social relevance.

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Author Biographies

Dayana Debossan Coelho, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói-RJ, Brasil

Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). É colaboradora no Núcleo de Estudos e Pesquisas Agroambientais (NEPAM) na linha de pesquisa Sociedade, Agricultura e Meio-Ambiente. Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Atua junto ao Laboratório Geografia Histórica das Cidades e Territórios - GEHOCITE, do Departamento de Geografia.   Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Bacharel em Geografia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV).

Lilian Aparecida de Souza, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói-RJ, Brasil

Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Possui licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, graduação em Turismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), especialização em Estudos Latino americanos pela UFJF em parceria com a Escola Nacional Florestan Fernandes, e mestrado em Geografia no Programa de Pós Graduação em Geografia da UFJF. Integra o Núcleo de Pesquisa Geografia, Espaço e Ação (NuGea - UFJF).

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Published

2022-07-31

How to Cite

COELHO, D. D.; SOUZA, L. A. DE. Population Geography and teaching practice: the proposal of a guidebook from the sexual diversity perspective. Essays of Geography, v. 8, n. 17, p. 15-38, 31 Jul. 2022.